Når vi som helsepersonell kartlegger ferdigheter, symptomer eller funksjon hos pasienter, må det alltid være med en klar hensikt – og denne hensikten bør være forståelig og relevant for pasienten. Det er viktig å forklare hvorfor kartleggingen gjennomføres, og hva resultatene kan brukes til. Dette bidrar til å skape tillit og engasjement i behandlingsforløpet.
Formidling av resultater
Å formidle hensikt og resultater på en god måte kan være tidkrevende, spesielt når informasjonen skal deles med både pasient, pårørende og andre fagpersoner som skal følge opp. Likevel er dette avgjørende for at pasienten skal kunne ta informerte valg og være en aktiv deltaker i egen rehabilitering.
I samtaler med pasienter kan det komme frem at kartleggingen ikke oppleves som relevant for deres egne mål. Da er det viktig å vurdere alternative måleverktøy som bedre fanger opp det pasienten selv er opptatt av og ønsker hjelp til.
Måleverktøy i utredning
Kartlegginger kan gi verdifull innsikt i pasientens helsetilstand og hvordan sykdom eller skade påvirker funksjon og livskvalitet. En god utredning bør være starten på målrettede tiltak, og senere i forløpet kan samme verktøy brukes for å evaluere effekt.
Kartlegginger som ikke fører til tiltak eller økt innsikt for pasienten, kan oppleves som lite meningsfulle. Derfor bør det alltid foreligge en tydelig plan for hvordan resultatene skal brukes, og det må settes av tid til å forklare både hensikt og funn på en forståelig måte.
Måleverktøy som effektmål
Måleverktøy brukes ikke bare til utredning, men også til å måle endringer over tid – både forbedringer og forverringer. Dette er særlig viktig ved progredierende tilstander som Parkinsons sykdom, eller ved vurdering av effekt etter intervensjon.
For at et verktøy skal egne seg til effektmåling, må det
- være sensitivt nok til å fange opp klinisk relevante endringer
- ha gode test-retest-egenskaper for å sikre pålitelighet over tid
Det er viktig å være klar over at et verktøy som er godt egnet til utredning, ikke nødvendigvis er egnet til å måle endring – og omvendt.