Avdeling for funksjonsvurdering

Spise- og svelgevansker - vurderingsopphold

Spise- og svelgevansker, dysfagi, kan oppstå av ulike årsaker ved sykdom eller tilstand som omfatter vansker med munn-, tunge- og svelgemuskulatur, eller når nerveforsyninger til disse musklene svikter.

Personer i alle aldere kan få spise- og svelgevansker. Dysfagi kan ha alvorlig og uheldig effekt på helse og livskvalitet. Tidlig og grundig vurdering av spise- og svelgefunksjon er nødvendig for at et tilpasset behandlingstilbud kan igangsettes.


Innledning

Vurderingsopphold for utredning spise- og svelgevansker er et tilbud for barn og voksne som har vansker med å innta mat og/eller drikke via munnen. Under oppholdet blir det vurdert hvordan svelging og spising fungerer, hvordan man eventuelt kan trene opp svelgefunksjon og hva man kan gjøre for at måltidene blir bedre.

Pårørende og/eller assistenter er velkommen til å være tilstede under oppholdet.

Inntakskriterier

Du må være vurdert som medisinsk avklart og -stabil før innleggelse.

I tillegg må du kunne samarbeide til en viss grad og klare å innta noe mat og drikke via munnen (minst 5 -10 ml). Barn med refluks-, oppkast- og vegringsproblematikk bør være ferdig utredet for dette før henvisning.

Geografisk område

Sunnaas sykehus gir tilbud hovedsakelig til pasienter tilhørende helseregion sør-øst. Pasienter fra andre helseregioner kan eventuelt få tilbud ved Sunnaas sykehus dersom det er ledig kapasitet. 


Henvisning og vurdering

Sykehus, fastlege eller spesialist kan henvise deg til vurderingsoppholdet. Henvisningen skal inneholde beskrivelser av områdene i sjekklisten under.

Ved behov gjennomføres det en poliklinisk presamtale eller en poliklinisk tverrfaglig vurdering for å avklare om dette vurderingstilbudet er det rette for deg.


Elektronisk henvisning

​Henvisninger til Sunnaas sykehus skal sendes elektronisk via adresseregisteret i Norsk Helsenett. Alle henvisninger til sykehuset uavhengig av hvilken avdeling det søkes til, skal sendes til Fysikalsk medisin og rehabilitering (Sunnaas sykehus HF) i adresseregisteret.

Til adresseregisteret

Dersom det ikke er mulighet for å sende henvisningen elektronisk, kan den sendes på papir til:

Sunnaas sykehus HF
Felles dokumentsenter
Bjørnemyrveien 11
1453 Bjørnemyr


Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

  1. Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, ev. navn på foresatte.
  2. Henvisers navn, adresse og telefonnummer.
  3. Pasientens diagnose, beskrivelse av spise og svelgefunksjon. Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig.
  4. Relevante funn fra tidligere relevante undersøkelser, so, f.eks rgt øsofagus, manometri, gastroskopi, ØNH-undersøkelse, pH-måling.
  5. Dokumentasjon fra tidligere operasjoner (kreft munn/svelg).
  6. Rapport fra spesialpedagog og/eller logoped, funn ved måltidsobservasjoner.
  7. Informasjon om tidligere behandlingstiltak
    - Hvilken effekt hadde tiltakene?
  8. Oppdatert oversikt over legemidler i bruk vedlegges.
  9. Vurder hvorvidt pasienten har behov for tolk.
  10. Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL, VRE).
  11. Ved henvisning til revurdering beskrivelse om tilkomne nye funksjonstap, gjerne med et konkret problemstilling tilknyttet spise- og svelgefunksjon.
  12. Ved henvisning til revurdering: hvilke lokale oppfølgingstiltak har blitt gjort? Vedlegg rapport fra logoped/spesialpedagog.
 



Før

Du mottar et innkallingsbrev og et spørreskjema som du skal fylle ut og returnere. Foreldre/foresatte til barn skal få detaljert informasjon om oppholdet samt informasjon om det som skal tas med.

Vi ønsker at du tar med deg

  • dokumentasjon fra tidligere utredninger eller vurderinger
  • individuell plan eller individuell opplæringsplan dersom du har dette
  • medisiner for 1 uke og oppdatert medisinliste (legemiddelliste). Medisinlisten må inkludere alle doseringer og alle behovsmedisiner, dette kan du få hos fastlegen din
  • ortopediske og andre hjelpemidler dersom du har det

Vi trenger informasjon om

  • du har behov for spesialkost
  • du har behov for tolk
  • du har behov for spesielle hjelpemidler, som for eksempel spesialmadrass eller dusjstol

Behov for bistand

Har du personlig assistent, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) eller bor i bolig med bistand, er det viktig at du kontakter oss i god tid før innleggelse. Sammen med deg tar vi stilling til hvordan ditt behov best kan ivaretas under vurderingsoppholdet.

Motstandsdyktige bakterier

I visse tilfeller er det nødvendig å teste seg for motstandsdyktige bakterier før innleggelse. Nærmere informasjon om dette følger med innkallingsbrevet.

Under

Varighet: 2 dager

Oppholdet varer i to dager og består av en strukturert kartlegging av spise– og svelgefunksjon. Ut ifra dine behov kan oppholdet også gjennomføres som videokonsultasjon på dag 1 og oppmøte på dag 2. Revurdering kan ofte gjøres poliklinisk i løpet av én dag.

Ved innleggelse vil du få

  • innkomstsamtale med sykepleier, logoped og lege
  • undersøkelse av lege
  • spiseobservasjoner/måltidsobservasjoner med logoped
  • klinisk kartlegging av svelgefunksjonen med logoped
  • kartleggingssamtale med klinisk ernæringsfysiolog ved behov

Kartlegging

Kartleggingen består av klinisk og instrumentell undersøkelser.
Den kliniske undersøkelsen inkluderer innkomstsamtale, gjennomgang av spørreskjemaet, undersøkelse av ansikts - og munnmuskulatur, strupehodefunksjon og måltidsobservasjoner.

Videofluororskopi (svelgerøntgen) er en instrumentell undersøkelse orofaryngeal svelgefunksjon. Undersøkelsen innebærer svelging av forskjellige konsistenser av mat og drikke. Undersøkelsen gir ikke svar på eventuelle vansker i spiserøret.

En viktig del av oppholdet er opplæring av pasient og pårørende/omsorgspersonell om normal spise- og svelgefunksjon, samt rådgivning, veiledning og informasjon om mulige rehabiliterende og kompenserende strategier. Disse er individuelt tilpasset.

Tverrfaglig team

Du får et tverrfaglig team som består av lege, sykepleier, hjelpepleier/helsefagarbeider og logoped. Enkelte ganger er det behov for klinisk ernæringsfysiolog, fysioterapeut, ergoterapeut eller psykolog.



Involvering og deltakelse av pårørende

Ved behov vil vi tilrettelegge for at dine pårørende og eventuelle andre viktige personer får informasjon og veiledning under oppholdet hos oss.


Pasientrettigheter og brukermedvirkning

Som pasient har du mange rettigheter. Disse rettighetene er i hovedsak regulert av pasientrettighetsloven, som skal sikre at pasienter og brukere får lik tilgang på helse- og omsorgstjenester. Les mer om dine rettigheter

For Sunnaas sykehus er pasientene og brukerne en viktig ressurs som medvirker til at helsetilbudet utvikles og formes på en måte som tjener deg som pasient. Sykehuset har blant annet brukerutvalg, ungdomsråd og erfaringskonsulenter. Les mer om brukermedvirkning ved sykehuset


Etter

Epikrise og dysfagirapport fra logoped sendes til henviser og fastlege. Med ditt samtykke sendes disse også til andre aktuelle oppfølgende instanser, som for eksempel logoped.

Vi vil komme med anbefaling om eventuelle videre utredninger/henvisninger og videre behandlings- eller rehabiliteringstiltak.

I noen tilfeller kan det også være aktuelt med oppfølging av tiltak via poliklinikken eller en ny vurderingsopphold ved sykehuset.



Kontaktinformasjon

Parkering

Det er avgiftsfri parkering på hovedparkeringsplassen nord for Rema 1000. Følg skilting fra hovedveien.

Ved hovedinngangen finnes korttidsparkeringsplasser merket med HC-symbol.

Langtidsparkering med HC-symbol finnes i Steinveien på vestsiden av bygg E/F, og på sørsiden av bygg D.

Ladestasjoner for elbiler finnes i Steinveien på vestsiden av bygg E/F. Ladepunktene er semi-hurtigladere som passer alle nyere elbiler (Mode-3: Type-2).

For å få gyldig bevis for ladning av elbil, kontakt Sunnaas sykehus servicetorg, tlf 66 96 90 00.

Reis kollektivt

Det går båter fra Aker brygge og Lysaker til Nesoddtangen. Båtene korresponderer med buss til Sunnaas sykehus. Reisetid fra Aker brygge er 36 minutter. Fra Lysaker brygge 20 minutter.

Fra Aker brygge til Nesoddtangen tar du båtrute nr. B10.
Fra Lysaker til Nesoddtangen tar du båtrute nr. B11.

Fra Nesoddtangen går det korresponderende buss rute nr. 575 eller 570 til Sunnaas bussholdeplass.

Båtene går inntil tre ganger i timen. Se www.ruter.no for mer informasjon om rutetider.

Billett kjøpes på billettautomat, ombord eller via billettappen RuterReise.

Reis med bil

Sunnaas sykehus ligger på Nesoddens vestside, ca. 6 mil fra Oslo sentrum. Turen tar rundt 50 minutter. 

Med bil følger du fylkesvei 156 eller 157. Følg skilting mot Nesoddtangen og videre til Sunnaas sykehus.

På GPS kan du legge inn besøksadressen Bjørnemyrveien 11, 1453 Bjørnemyr, eller GPS koordinatorer 59.8361781,10.6420094,17Z.

Kart (google maps)

Praktisk informasjon

Basseng

​Sykehuset har to basseng, store basseng (25 meter) og lille basseng (terapibasseng).

Store basseng åpner igjen i juli 2022 etter omfattende rehabilitering og tetting av lekkasjer.

Nesodden kommunene disponerer bassengene når de ikke er i bruk i pasientbehandling. Åpningstider, tildeling av tider og oppstart av folkebad og trening for svømmeklubber blir klart i løpet av sommeren.​

Besøkstider

Skal du besøke en som er pasient på sykehuset, må det avtales med den enkelte avdeling. ​

Foto, film, lydopptak og sosiale medier

​På et sykehus befinner mange seg i en ekstra sårbar situasjon, og har krav på at deres privatliv blir respektert. Det er fort gjort å overse, men det kan befinne seg andre personer i nærheten som ikke ønsker å bli tatt bilde av, filmet eller gjort lydopptak av.

Enten du er privatperson eller journalist, må du ha tillatelse til å ta bilde eller gjøre film- eller lydopptak ved sykehuset. Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred når de er på sykehus.

Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre på sosiale medier uten å ha spurt dem først.

Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

Frisør

​Det er frisør på sykehuset. Frisørsalongen holder til i kjelleren i G-bygget ved garderoben til det store bassenget. Time kan bestilles på tlf 957 72 904. Besøkende kan også benytte seg av frisøren.

Hva bør jeg ha med meg?

Hva som gjelder for ditt rehabiliteringsopphold finner du utfyllende informasjon om på Rehabiliteringstilbud og undersøkelser. Men som regel bør du ta med følgende:

  • Individuell plan eller individuell opplæringsplan og dokumentasjon fra tidligere utredninger eller vurderinger, dersom du har dette.
  • Oppdatert medisinliste (legemiddelliste). Denne kan du få hos fastlegen din. Under korte innleggelser kan det være hensiktsmessig at du bruker dine egne medbragte legemidler.
  • Ortopediske og andre hjelpemidler dersom du har det.
  • Treningstøy og eventuelt badetøy. En del av rehabiliteringen innebærer fysisk aktivitet og trening. Sørg også for at du har yttertøy og skotøy til ulike værforhold.

Kart

Trykk på kartet for å få det i større format (pdf).

Kart over sykehusområdet

Kveldsaktiviteter

Shuffleboard
Shuffleboard er en spennende aktivitet som likner på curling. Egnet for alle, både sittende og stående. Shuffleboard kan spilles både inne og ute. Gjennom aktiviteten får man trent på øye-håndkoordinasjon og strategisk tenking.

Bueskyting
Bueskyting kan drives som hobby, trim eller som toppidrett på Paralympicsnivå, alt etter ønske og behov. Det stilles store krav til nøyaktighet og koordinasjon. Rullestolbrukere konkurrerer nesten på lik linje med stående. Det finnes spesialutstyr, som hanske med hake på langfingeren for de som ikke har nok fingerstyrke til å trekke opp strengen. Bueskyting kan læres av alle, og man behøver ikke være fysisk sterk for å bli en dyktig bueskytter.

Bordtennis
Bordtennis er verdens raskeste ballspill passer både for stående og sittende utøvere, og for de med funksjonsnedsettelse i begge armene. Flere bordtennisspillere spiller med racketen i munnen, mellom hake og skulder eller armstump. Bordtennis er en teknisk idrett, med store krav til koordinasjon, reaksjon og hurtighet. Det gir også god balansetrening og er en Paralympicsøvelse.
Vi tilrettelegger slik at alle kan delta, uansett funksjonsnivå og uavhengig om man har spilt før.

Boccia
Boccia er en aktivitet for alle og er et presisjons- og fokusspill. De som ikke kan kaste eller trille kulen kan benytte en renne hvor kulen puffes ned. Boccia spilles enten i lag eller individuelt og er en Paralympicsøvelse.

Turløyper
Det er skiltet fire ulike turløyper i nærområdet som du kan benytte deg av om du ønsker. Løypene er merket og du får kart i servicetorg.

Stolpejakta
Orienteringsgruppa på Nesodden har plassert ut flere stolper i området rundt sykehuset som alle kan lete etter. Last ned appen «Stolpejakta» eller hent kart i servicetorg og start jakten!

Kveldsbønn
Hver torsdag kveld er det kveldsbønn/gudstjeneste med en enkel liturgi i Stillerommet/kapellet. Ulykker, sykdom og død kan gi mange tanker og spørsmål. Her er det lav terskel for å komme.

Mat, servering og kantine

Det er to kantiner i sykehuset en i bygg F og en i bygg H. 

Her spiser du som pasient alle måltider (frokost, lunsj, middag, kveldsmat), med mindre annet er avtalt med avdelingen. 

Sunnaas sykehus tilbyr et næringsrikt og variert kosthold, om det er medisinske eller kulturelle grunner for det sørger vi for at du får en spesiell diett.

Les mer om ernæring og rehabilitering.

Nødplan

Her finner du informasjon som kan være nyttig etter hjemkomst:

Når du kommer hjem – forslag til nødplan

Røyking, alkohol og andre rusmidler

Sunnaas er et røykfritt sykehus, røyking skjer på anviste steder.

Det er ikke tillatt å bruke eller være påvirket av alkohol, eller andre rusmidler, så lenge du er pasient ved sykehuset, eller er i permisjon. Sykehuset er ansvarlig for deg også under permisjoner. Brudd på reglene kan få konsekvenser for ditt opphold.

Sykehusklovnene

​På dette sykehuset kan du treffe en Sykehusklovn!

Verdens beste reseptfrie medisin er et besøk av en sykehusklovn!
Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus. Gjennom improvisasjon, lydhørhet og sin helt spesielle klovnekommunikasjon besøker de pasienter, pårørende og helsepersonell. Sammen skaper klovn og barn unike øyeblikk hvor sykehusets rutiner må vike plass for noe annet.

Sykehusklovnene kan tenne livsgnist, øke selvtillit og hente frem barnets friske krefter. Effekten av latter, lek og undring kan mobilisere uante krefter i små og store kropper. Og et klovnemøte kan være en etterlengtet pustepause til foresatte når de ser sine barn og unge fryde seg.

Sykehusklovnene kan ikke forandre situasjonen, men de kan gjøre noe med opplevelsen. Og slik kan et sykehusopphold også bli preget av latter, smil og positive minner. Sykehusklovner kan brukes som magisk medisin og kanskje kan det vonde trylles bort for en liten stund.

Les mer om Sykehusklovnene

Tilgang til sykehusbygget

​Du får tildelt ditt eget nøkkelkort som du bruker når du skal inn og ut av sykehuset og terassen når hovedinngangen er stengt.

Besøkende som kommer utenom åpningstid følger instruks ved hovedinngangen (bygg B).

Tro og livssyn

Ulykker, sykdom og død kan gi mange tanker og spørsmål.
Sykehusprest og diakon er her for å møte pasienters, pårørendes og ansattes behov for samtale, sjelesorg, veiledning og kirkelige handlinger.

Det stille rommet er åpent hele døgnet for stillhet, meditasjon og bønn, og er et all-religiøst rom. Du finner det i underetasjen i H-bygget, til høyre ved trappen.

Prestetjenesten ivaretar også pasienter som tilhører andre kirke-, religions- og livssynssamfunn, og formidler kontakt med aktuelle ressurspersoner.

Tankene kan være mange og ordene få. Uansett hvor man er i livet, kan det være godt å ha noen å snakke med. Ta gjerne kontakt direkte med diakon Laila Bjerkehagen Andresen og sykehusprest Katrine Bråtane (i permisjon) eller gjennom teamet ditt.

Trådløst nettverk

Du kan bruke egen mobiltelefon og PC på sykehuset, men det er ikke like god dekning overalt.

Det er åpent, gratis og trådløst Internett ved bruk av egen PC/mobil/nettbrett. Logg deg på SykehusGjest, registrer deg med navn og telefonnumer. Du mottar da en registreringskode som er gyldig i 7 dager. Etter dette må du registrere deg på nytt.

Sykehuset tar ikke ansvar for medbrakt teknisk utstyr.

Verdisaker

Oppbevaring av verdisaker skjer på eget ansvar. Ta med kun det du behøver. Utstyr som pc, mobiltelefoner og lesebrett har du ansvar for å oppbevare forsvarlig.
Fant du det du lette etter?