Ny veileder for offentlig informasjon - slik kan vi nå ut til flere
Hvordan kan du som offentlig ansatt bli bedre på å nå ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn? Integrerings- og mangfoldsdirektoratet har lansert ni viktige råd.
Kjenn de du snakker til. Gjør deg forstått. Dette er noen av rådene i en ny veileder som skal bidra til å styrke det offentliges kommunikasjon med personer med innvandrerbakgrunn.
Veileder og huskeliste
I tillegg til veilederen er det laget en huskeliste med ni gode råd for god kommunikasjon med personer med innvandrerbakgrunn. Veilederen og rådene er utarbeidet av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), og sendes nå ut til alle relevante offentlige virksomheter. Målet er å sikre at forvaltningen når alle som bor i landet, uavhengig av norskkunnskaper og digitale ferdigheter.
- For å kunne delta og bidra i arbeids- og samfunnsliv er det viktig å forstå og å bli forstått. Det gjelder ikke minst informasjon fra og til offentlige myndigheter. Offentlige virksomheter må bidra ved å senke informasjonsbarrieren og ved å gjøre informasjon lett tilgjengelig. Den nye veilederen skal bidra til det, sier arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap).
- Veilederen er til offentlige ansatte og ledere på tvers av sektorer, og handler om hvordan vi bedre kan nå ut med informasjon og budskap til personer med innvandrerbakgrunn. Pandemien og flyktningkrisen har vist oss hvor viktig det er med tilgjengelig og forståelig informasjon fra det offentlige, sier IMDi-direktør Libe Rieber-Mohn.
Veileder på nett
Veileder - Hvordan nå ut med informasjon til personer med innvandrerbakgrunn
Huskeliste med ni råd
Plakaten som er laget i tillegg til veilederen oppsummerer de viktigste rådene i veilederen, og kan skrives ut og henges opp på arbeidsplassen!
Relaterte nyheter
Ny brosjyre på mange språk om rett til tolk i helsetjenestene
Informasjonsfilm om innhold i egne henvisninger fra RKE
Forslag til samtykkeerklæring på flere språk_Helsedirektoratet