Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
En person som skriver på en tavle

Ikke-helsefaglige studenter

Sunnaas sykehus ønsker å samarbeide med studenter innen ikke-helsefaglige studieretninger. Det kan være studier som informatikk, design, miljø, endringsledelse og mekanikk. Vi tar imot studenter på flere ulike studienivåer. Her kan du se hvordan et slikt samarbeid vanligvis foregår.

Som ikke-helsefaglig student ved Sunnaas sykehus kan du bidra med å

  • utvikle nye tjenester og produkter
  • undersøke forhold mellom mennesker og teknologi
  • forstå og løse spesialisthelsetjenestens utfordringer ved å bruke nye modeller​

Sykehuset vurderer samarbeidet ut fra forventet nytte, innsats og tidsbruk. Tilgang på ansatte og pasienter er svært begrenset, så tenk nøye gjennom hva du virkelig trenger.

Det er viktig at student og studiestedets veileder kjenner og bruker denne oversikten. Student forventes å følge hvert punkt i den såkalte trikkeløypen i samarbeidet med Sunnaas sykehus.

Oversikten viser grunnformen i samarbeidet, men etter hvert som vi blir kjent med hverandre kan tilbudet bli noe annerledes.​​​​

​​Videregåe​​nde sk​ole

  • ​informasjon ved innovasjonsrådgiver: 1-2 timer
  • tilgang til pasient/pårørende: nei
  • tilgang til ansatte: nei 
  • faglig veileder: nei

Bac​helor

  • ​Inf​ormasjon + formelt ved innovasjonsrådgiver: 1-2 timer
  • Tilgang til pasient/pårørende*: inntil 2 timer
  • Tilgang til ansatte*: inntil 2 timer 
  • Faglig veileder: nei

Maste​​r

  • Informasjon + formelt ved innovasjonsrådgiver: 1-2 timer
  • Tilgang til pasient/pårørende*: ja
  • Tilgang til ansatte*: ja
  • Faglig veileder: kanskje (hvis innovasjonsenheten har kapasitet)

Doktor​grad

  • ​Etter avtale med forskningsledelsen ​

*For innhenting av personlige data må lovverk for personvern og etiske retningslinjer følges. Det er ulike krav i forhold til grad av sensitivitet. 

Mål: å få nytte av studentenes arbeid hos oss

Diagram
Illustrasjon rollefordeling i studentsamarbeid
Studentkoordinator
  • samler inn nye studentoppgaver, formulerer og publiserer på nettsiden til Sunnaas
  • vurderer henvendelser fra Induct, avslår eller oppretter kontakt med aktuelle studenter (eventuelt studiestedets veileder)
  • informerer klinikkledelsen om aktuelt studentsamarbeidarbeid (halvårig)
  • Sørger for at studentene bruker nettsiden til Sunnaas.
  • innhenter skriftlig taushetsplikt, helseerklæring og eventuelle individuelle avtaler fra hver student
  • gir omvisning, informerer om sykehuset, pasientgrupper, rehabilitering, brannrutiner og annen praktisk informasjon
Temaansvarlig
  • eier utforfordringen som studentene skal jobber med
  • setter av tid og forbereder hvordan studentenes løsningsforslag skal mottas og eventuelt benyttes
Student(er) og veileder
  • bruker nettsiden til sunnaas.no i den grad aktuelle krav synliggjøres i studentenes fremdriftsplan

Underveis i studieperioden

Studentkoordinator
  • sjekker studentenes fremdriftsplan mot sykehusets drift
  • involveres i arbeidet med samtykke fra pasienter, for å sikre sykehusets personvern
  • har jevnlig kontakt med studenter for deling av generell informasjon
Temaansvarlig
  • introduserer valgte tema ved studentenes oppgavestart (ca. 1-1,5 time)
  • Sjekker studentenes fremdriftsplan mot lokal drift
  • møter studentene annenhver uke, fysisk eller digitalt (30-45 minutter)
  • finner informanter, omgivelser, utstyr eller annet studentene trenger. Kan spørre studentkoordinator om bistand
Student(er) og veileder
  • bruker og følger studentsiden samt sykehusets samtykkeskjemaer
  • spørsmål om det administrative/formelle stiles til studentkoordinator
  • spørsmål om oppgaveforståelse stiles til temaansvarlig
  • studiefaglig veiledning ivaretas av studiestedets veileder

Ved avslutningen av studieperioden

Studentkoordinator
  • deltar om mulig i studentenes sluttevaluering
  • mottar studentenes utlånte utstyr, oppdaterte Onepager og rapport, samt ferdigstiller sak i Induct innen en måned
  • rapporterer studentsamarbeid
Temaansvarlig
  • deltar i studentenes sluttpresentasjon, og takker de av (digitalt, ca. 20 min)
  • innkaller aktuelle til avklaringsmøte vedr. ferdigstilt studentresultat, avklarer hvordan bruke forslag helt eller delvis videre
Student(er) og veileder
  • gir beskjed innen avslutted studentperiode ved Sunnaas om opgaven skal forbli lukket i Induct. Legges ellers åpen

Prosess for studentsamarbeid

Før: 1. Vurder sykehusets utfordringer

Kan sykehusets egne utfordringer friste deg? Dette er oppgaver som vi tror studenter eller næringsliv kan hjelpe oss med. Behovet er beskrevet og vi har allerede teamansvarlig. Det sikrer raskere start av oppgaven.

Her finner du en oversikt over utfordringer vi ønsker løst.

Før: 2. Eller formuler din egen forespørsel

Tjensteteam Innovasjon tar også imot henvendelser på temaer vi ikke selv har etterlyst og vi vurderer da hvor relevante de er for oss og hvem som i så fall må involveres for å ta avgjørelsen.

Før: 3. Innledende henvendelse i Induct

Student oppretter en bruker i porteføljesystemet Induct og beskriv ditt ønske om samarbeid.

Vanligvis vil en studentoppgave legges åpent tilgjengelig etter at samarbeidsperioden er over. Om studenten har en ide eller løsning som skal brukes videre i studier eller i kommersialisering kan oppgaven forbli lukket og det etableres egne avtaler.

Registrer din henvendelse i Induct

Før: 4. Henvendelsen mottas av tjenesteteam for innovasjon

Kriterier for at vi skal inngå et samarbeid:

  • At valgte tema er aktuelt innen rehabilitering, enten for pasienter/pårørende, ansatte eller drift.
  • At vi har kapasitet til studentkoordinator og teamansvarlig 
  • At temaet er av faglig interesse i aktuelt miljø i sykehuset.

Henvendelsen går først til tjenesteteam for innovasjon som behandler og besvarer henvendelsen i løpet av en til to uker.

Før: 5. Studenten sender inn dokumenter før oppmøte

For samarbeid med sykehuset er det dokumenter som må fylles ut for å sikre personvern og helsekrav. Send inn erklæringer to uker før oppmøte. Først når disse er godkjente har du adgang til sykehuset. 

Mange studenter fra ikke-helsefaglige studier har en individuell avtale som skal underskrives av studiested og Sunnaas sykehus. Vi ber om at denne sendes til oss så fort som mulig. Dette ansvaret ligger til student og studiested.

 

Egenerklæringskjemaer og avtaler for studenter, hospitanter og tjenesteleverandører

Før: 6. Innledende møte er digitalt

Vi bruker som regel Teams i første møte og agendaen er kort informasjon om Sunnaas sykehus, rehabilitering og pasientgrupper. 

Sykehusets studentkoordinator utdyper temaet studenten har valgt, og snakker om muligheter og begrensninger studenten kan møte. 

Hensynet til personvern påvirker oppgaveløsning og studenten bes lese dette vedlegget i forkant av møtet for at eventuelle spørsmål kan diskuteres.

Har du spørsmål om rettigheter til arbeidet du gjør, kan du ta det opp på dette møtet.

Under: 7. Studenten møter opp i sykehuset

Som student behandles du i hovedsak som en av våre ansatte. Samtidig forventer vi av deg at du forholder deg til avtaler og interne retningslinjer, gir studentkoordinator beskjed ved endringer og lignende.

Studentkoordinator vil gi deg informasjon om smittevern, brannvern og ID-kort. Student i sykehuset bærer i tillegg en oransje button “student” godt synlig.

Først nå vil du kunne møte temaansvarlig. Til dette møtet skal du ha med deg OnePager.

Under: 8. Studentens OnePager/egenpresentasjon

Du må ha utarbeidet en "onepager" med informasjon om deg, ditt studie og hva slags informasjon du vil samle inn. Denne blir brukt i intern kommunikasjon i sykehuset og henges opp i idélab for å vise studentene og prosjektene vi har for tiden.

Denne skal være på norsk og studentene skal levere den ut til alle de samarbeider med på sykehuset. Må være ferdig før kontakter etableres.

Mal for studentpresentasjoner - oppstart og slutt.pptx

Under: 9. Observasjoner, intervjuer, workshops med ansatte, pasienter eller pårørende

Dette må forberedes svært godt. I samarbeid med studiested forventer vi at studenten søker og får godkjent nødvendige krav til etikk, datasikkerhet og/eller andre krav. Vi vil etterspørre dette før kontakt med informanter startes.

Studenten sender sin kladd for SIKT søknad til sykehusets personvernrådgiver via studentkoordinator. Gjennomlesning skal sikre sykehuset ansvar for sine pasienter.

Se:

 

Under: 10. Holde ressursrammer

Jevnlige møter med studentkoordinator kan sikre at avsatte rammer for arbeidet opprettholdes eller justeres etter nye avtaler, slik at det ikke går unødvendig ut over klinikeres arbeidstid. 

Etter: 11. Ved studieperiodens avslutning

Før avsluttet studentoppholdet ved Sunnaas må student ha

A) lastet opp i Induct en oppdatert OnePager og sluttrapport

B) informert i mail til studentkoordinator om rapport skal forbli lukket (om den skal brukes videre i studier eller som produkt). Om ikke, settes den åpen og tilgjengelig for alle.

C) Levere utstyr utlånt, samt StudentID-kort

Etter: 12. Studentpresentasjonen

Studenten forventes å presentere sitt arbeid for involverte i sykehuset, muntlig eller skriftlig, slik at vi kan lære av studentens arbeid. I tillegg vil vi ha en oppdatert onepager av utført arbeid. 
 
Ut fra sykehusets drift kan studentene avtale med temaansvarlig om presentasjon legges før eller etter avsluttet studentopphold. Vi ber om ca. 20 min. presentasjon, fysisk eller digitalt, for viktigste funn/ løsningsforslag til de mest involverte for å lære av studentenes arbeid.

Sist oppdatert 14.08.2024