Pedagogiske tiltak for barn med ryggmargsbrokk

Tips fra barnehagen og lærer

Dette skrivet er et vedlegg til e-læringskurset "En god skolestart for barn med ryggmargsbrokk". Kurset er laget av TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser. Skrivet gir eksempler på pedagogiske tiltak for barn med ryggmargsbrokk.

Barnehagens tips:      

  • Når Lukas ikke husker hva vi gjorde i skogen i går, bruk stikkord som en hjelp. Det kan være lurt med bilder eller foto som støtte for hukommelsen. Eksempel. I stedet for å spørre: "Hva gjorde vi i skogen i går" er en bedre måte å spørre på: "Vi var på tur i skogen i går og så på fugler. Hvilke fugler så vi?" Lukas trenger å bli ledet inn på sporet.
  • Synlig plan over dagen – med bilder og tekst. Viktig at han vet hva som skal skje og er forberedt. Gir ham oversikt og forutsigbarhet. Han trenger god tid ved skifte av aktiviteter.
  • Vent med hyggelig småprat til Lukas er ferdig på do eller med påkledning – ellers glemmer han hva han skal gjøre og mister konsentrasjonen.
  • For å dempe støyen, når stoler og bord flyttes, har vi satt filtknotter under møblene.
  • Fint med en rolig og skjermet plass/krok inne. Lettere for Lukas å delta i lek og aktiviteter i en mindre gruppe.

Lærerens tips:

  • Huskelister og timeplan for dagen på pulten til Lukas for å skape struktur og tydelig organisering av dagen.
  • Sette krav til skriftlig arbeid til et minimum.
  • Starte tidlig med data som hjelpemiddel for å avhjelpe finmotoriske vansker.
  • Gi hjelp til igangsetting og fullføring av oppgaver. Oppgave for assistenten.
  • På sikt – lære seg studieteknikker. Har god erfaring med bruk av tankekart og tusjmarkører. 
  • Ha mulighet for å kunne bruke en skjermet og stille arbeidsplass
  • Være oppmerksom på behov for pauser.
  • Godt at skolen har miljøarbeider som tilrettelegger for lek og aktiviteter som alle barna kan delta på i friminuttene. Last ned heftet Lek for alle fra Beitostølen.
  • Tenker at assistent, Anne, har ansvar for Lukas i friminuttene. Hun må passe på at han får være med "på leken" og hjelpe ham med å forstå reglene.
  • I kroppsøving kan han gjøre de samme aktivitetene som de andre om lærer demper tempo, deler inn i mindre grupper og varierer bruken av arealet. Her er det er viktig med korte og konkrete beskjeder og repetisjon.
  • Snakke med Lukas og foreldrene om hvordan det skal informeres om ryggmargsbrokk til klassen og de andre foreldre.

Sist faglig oppdatert januar 2018

Fant du det du lette etter?