SamSår

Stort engasjement for digitale sårtjenester i Helse Sør-Øst

Den 6. mai samlet Samsår-prosjektet rundt 80 engasjerte deltagere til en inspirerende samling. Dagen var fylt med workshops, praktiske øvelser, faglige innlegg og nettverksarbeid.

Publisert 08.05.2025
Deltakere på samling for SamSår-prosjektet poserer foran en bygning.

Foto: Norsk helsenett

Fornøyde deltakere på samling for Samsår-prosjektet.

Mål og nytteverdi 

Målet med Samsår-prosjektet er å bredde ut digitale sårtjenester i regionen. På samlingen møtte deltagere fra kommuner, helseforetak, fastleger, brukerorganisasjoner, akademia og teknologimiljøer i hele Helse Sør-Øst-regionen. 

– På samlingen fikk deltakerne mulighet til å møtes og lære av hverandre, på tvers av miljøer og fagfelt. Vi diskutert muligheter og barrierer rundt implementering, brukerperspektiv og samvalg. Innspillene tar vi med i det videre prosjektarbeidet, forteller Hilde Sørli, som er prosjektleder. 

Hilde har jobbet med digitale sårtjenester i mange år på Sunnaas sykehus. Sammen med Sykehuset Innlandet, Vestre Viken og Sørlandet sykehus har Sunnaas sykehus vært med på å utvikle en felles tjenestemodell for digitale sårtjenester. Dette samarbeidsprosjektet vant Forbedringsprisen 2024 som ble utdelt i november siste år.  

Les mer: Forbedringsprisen 2024: Digitale sårtjenester rett hjem til pasienten 

SamSår-prosjektet er et samarbeid for bedre sårbehandling 

SamSår-prosjektet er et samarbeid mellom alle helseforetakene, aktuelle kommuner og fastleger i Helse Sør-Øst. Prosjektet bygger på resultatene fra felles tjenestemodell. 

– Prosjektet har som mål å etablere et likeverdig, samhandlingsorientert tilbud til sårpasienter, uavhengig av geografisk lokalisasjon og digital kompetanse, foreller Hilde.

Helse Sør-Øst har gitt midler til regional bredding av en felles modell hvor helsepersonell i kommunen og spesialisthelsetjenesten samarbeider om sårbehandling hjemme hos pasienten. Forebygging og behandling skjer gjennom direkte dialog via videokonferanse, med kompetanseutveksling og veiledning "på direkten". Dette gir god oppfølging og behandling, samtidig som at vi unngår belastende reiser for pasienter med komplekse og sammensatte behov. 

– I tillegg har vi utviklet digitale kompetansepakker, retningslinjer og forløp, samt anbefalinger på feltet. Dette bidrar til å styrke kompetansen og kvaliteten på sårbehandlingen i regionen, avslutter Hilde. 

Arbeidet med bredding av modellen er nå i full gang. Alle delprosjektene har laget gode fremdriftsplaner, og fra høsten vil stadig flere pasienter få tilgang til digitale sårtjenester i Helse Sør-Øst. Modellen har også stor overføringsverdi til andre fagområder.