Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Nye prosedyrer for behandling av nevrogen tarmdysfunksjon utviklet i samarbeid med VAR Healthcare

Sunnaas sykehus har, i samarbeid med VAR Healthcare, utviklet fire evidensbaserte prosedyrer for behandling av nevrogen tarmdysfunksjon en utfordring som rammer mange personer med ryggmargsskade.

Publisert 15.09.2025
Viser fordøyelsessystemet til et menneske

Illustrasjon: toon cartoon – stock.adobe.com

Prosedyrene gir helsepersonell nødvendig beslutningsstøtte og kunnskap for å sikre trygg, effektiv og lik behandling uavhengig av om pasienten er på sykehus, i hjemmet eller på institusjon. 

Målet er å sikre at pasienter får rett og lik behandling, uavhengig av om hjelpen gis på sykehus, i kommunen eller i hjemmet. Og at helsepersonell får beslutningsstøtte som sørger for trygghet og kvalitet i behandlingen. 

VAR Healthcare et beslutningsstøttesystem som allerede er i bruk i de fleste norske og danske helse og utdanningsinstitusjoner og brukes i økende grad i Tyskland og Sentral-Europa. 

Støtte for helsepersonell 

Helsepersonell har begrenset kunnskap om hvordan en nevrogen tarm fungerer, og hvilke prinsipper som bør ligge til grunn for behandlingen. De nye prosedyrene gir derfor både beslutningsstøtte og faglig oppdatering, og kan brukes som et felles utgangspunkt når pasienter skal følges opp. 

– Vi vet at manglende kompetanse kan føre til at pasientene ikke får de mest egnede tiltakene. Med disse prosedyrene ønsker vi å bidra til bedre behandling og tryggere oppfølging, sier Marianne Eide. 

Prosedyrene er utviklet av Marianne Eide, spesialsykepleier som jobber med personer med ryggmargskade og nevrogen tarmdysfunksjon, sammen med Anne Selsjord, allmennsykepleier og Ph.d.-student. 

Portrettbilde av Anne Selsjord og Marianne Eide

Foto: Sunnaas sykehus

Anne Selsjord (t.v.) og Marianne Eide (t.h) har utviklet prosedyrene.

Pasienten som medspiller 

Prosedyrene i VAR Healthcare er utarbeidet med tanke på at de også kan brukes i dialog med pasienter og pårørende. Filmer og kunnskapsstoff gjør det enklere å forklare hva nevrogen tarmdysfunksjon er, og hvordan behandling kan gjennomføres. 

– Jeg kan råde pasienter til å informere helsepersonell om at prosedyrene finnes i VAR Healthcare. Det er en støtte for pasienten. I tillegg blir helsepersonell tryggere på at de kan utføre prosedyrene uten å skade pasientene, sier Marianne Eide. 

Dette legger til rette for økt brukermedvirkning, der pasienten selv kan være en aktiv part i planlegging og gjennomføring av tiltakene. 

Tilgjengelig i VAR Healthcare 

Prosedyrene er nå tilgjengelige i den digitale plattformen til VAR Healthcare. Vi oppfordrer helsepersonell til å ta dem i bruk, dele kunnskapen videre i egne miljøer, og bruke materialet aktivt både i pasientmøter og i opplæring av kollegaer. Sammen kan vi sikre at alle pasienter med nevrogen tarmdysfunksjon får den behandlingen de har krav på og den verdigheten de fortjener.