Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Ny studie på teknologi for hjemmebasert hjerneslagsrehabilitering

I disse dager sluttfører Ann Marie Hestetun-Mandrup sin doktorgradsavhandling som undersøker om teknologi kan støtte hjemmebasert hjerneslagrehabilitering. Nylig presenterte hun studien på den amerikanske rehabiliteringskongressen ACRM.

Publisert 02.12.2025
Sist oppdatert 03.12.2025
Nærbilde av Ann Marie Hestetun-Mandrup

Foto: Tonje Werner

Spesialfysioterapeut og forsker Ann Marie Hestetun-Mandrup.

Forskning, utvikling og brukermedvirkning  

I sin forskning har spesialfysioterapeut og forsker Ann Marie Hestetun-Mandrup brukt kunnskapsoppsummering av eksisterende litteratur for å se på effekt i tillegg til helsepersonell og pasienters holdning til å bruke digitale teknologier i rehabilitering etter et hjerneslag.  

I denne studien er teknologi brukt som begrep på alt fra smartklokker, VR-briller, sensorteknologi og helsemonitorering, til digitale plattformer for videokonsultasjoner og nettsider med informasjon. For å nevne noe.  

Første doktorgrad fra Sunnaas rehabilitation cluster

Hestetun-Mandrup har publisert tre forskningsartikler og har den fjerde til revisjon. Studien gjøres som et samarbeid mellom Sunnaas sykehus, OsloMet og National University of Singapore. Dette er den første doktorgraden som har sitt utspring i Sunnaas rehabilitation cluster (SRC). 

Spesielt fordelaktig på tre områder

Det er spesielt tre områder hvor studiene viser at teknologi er spesielt fordelaktig  

  • Teknologi gir økt tilgjengelig og koordinering. Samhandlingen blir enklere enn tidligere, og pasienten opplever ikke brudd når rehabiliteringsprosessen skal fortsette som hjemmebasert etter primærrehabiliteringen.  
  • Pasientene og helsepersonell opplever kommunikasjonen og dialogen dem imellom som viktig. Teknologien gjør pasienten mer selvstendig, men det oppleves trygt at det er enkelt å kommunisere med behandler via videokonsultasjoner eller skriftlig gjennom apper.
  • Pasienten fikk eierskap og mestret rehabiliteringen. Som eksempel oppgav en pasient som hadde gangtrening som mål at det var motiverende at smartklokken viste hvor langt hen hadde gått, og at det var motiverende når hen klarte å gå lengre og lengre.  

Samtidig viste også studien at punktene der teknologien kunne hjelpe eller fremme rehabilitering for noen kunne være hindringer for andre. Dette kunne skyldes behov for tilpasninger til slagspesifikke funksjonsnedsettelser for håndtering eller montering av utstyr, fatigue eller kognitive utfordringer. Samt utfordringer knyttet til personvern, brukervennlighet, måltilpasning og motivasjon.  

– Dette viser at utviklingen av ny teknologi i rehabiliteringsfeltet bør skje i tettere samarbeid mellom teknologer, forskere og brukere som helsepersonell og pasienter, sier Ann Marie Hestetun-Mandrup

– Tett samarbeid er suksessfaktorer for at hjemmebaserte løsninger skal fungere. Det utvikles stadig ny teknologi som ikke kan utnyttes til sitt fulle potensiale fordi dette ikke blir ivaretatt tidlig nok. I tillegg er det ubenyttet potensial for å bruke mer tilgjengelige hverdagsteknologier som en del av rehabiliteringsprosessen etter utskrivelse, fortsetter hun.  

En person som står foran en projektorskjerm
Ann Marie Hestetun-Mandrup fikk mye oppmerksomhet og knyttet flere internasjonale kontakter etter sine presentasjoner på American Congress of Rehabilitation Medicine (ARCM-konferansen).

Internasjonal oppmerksomhet og nye studier 

I oktober deltok Ann Marie på den amerikanske rehabiliteringskongressen ACRM i Chicago. Her presenterte hun to presentasjoner fra deler av de publiserte artiklene. I ettertid har dette resultert i flere forespørsler om internasjonale samarbeid for Sunnaas sykehus og SRC.  

Veien videre nå blir oppdraget som post-doktor i en EU-finansiert studie ledet av Norges Idrettshøyskole med Sunnaas sykehus som samarbeidspartner, også denne med utspring i SRC-samarbeidet. Studien har deltakere fra andre land som Sverige, Latvia, Brasil, og Portugal, og forskere med tverrfaglig bakgrunn som fysioterapi, ergoterapi, nevropsykologi, idrett og teknologi.  

– Der skal vi gjennomføre en intervensjonsstudie på slagrehabilitering i hjemmet hvor vi bruker digital kommunikasjon og læringsmateriell for å utnytte hjemmemiljøet til rehabilitering. Studien vil også undersøke om sensorteknologier kan brukes til å engasjere kognitive-, motoriske-, og sensoriske aktiviteter. Det blir meget spennende, avslutter hun. 

Vil du vite mer?

 

Bakgrunn

Hjerneslag er den tredje ledende årsaken til funksjonshemming globalt og fører ofte til langvarige fysiske, psykiske og sosiale utfordringer. Rehabilitering spiller en avgjørende rolle i å møte ulike behov gjennom en kompleks, problemløsende prosess tilpasset individets langsiktige behov. Det har vært et økende skifte fra sykehusbasert rehabilitering til hjemmet, drevet av forskning som viser at hjemmerehabilitering kan gi like gode eller bedre funksjonelle resultater. Dette skiftet muliggjøres av digitale teknologier som har potensial til å forbedre fysisk funksjon, egenmestring og livskvalitet. Likevel er utviklingen og bruken av personsentrerte digitale verktøy for slagrehabilitering variabel og lite utforsket. Personsentrert rehabilitering, som prioriterer individuelle behov, mål og aktiv deltakelse, krever fleksible, samskapte løsninger som styrker slagrammedes egen rolle. Selv om digitale teknologier i økende grad tas i bruk i helsetjenester, er bruken i hjemmerehabilitering etter slag fortsatt begrenset. Nåværende forskning overser ofte både slagrammedes og helsepersonells perspektiver, samskaping og fokus på egenmestring og brukersentrerte løsninger i digitale verktøy. I tillegg prioriterer mange eksisterende studier fysiske utfallsmål fremfor viktige aspekter som pasientrapporterte mål, brukerengasjement og kompleksiteten ved personsentrert digital rehabilitering.

Hensikt

Denne avhandlingen tar sikte på å adressere disse kunnskapshullene ved å utforske potensialet for å samskape og bruke digitale teknologier i hjemmerehabilitering etter slag, med et personsentrert fokus. Spesifikt undersøkes effekten av digitale intervensjoner (studie 1), oppfatninger fra personer med slag (studie 2), påvirkning på helsepersonells praksis (studie 3), samt utfordringer og muligheter ved integrering og samskaping av VR i hjemmerehabilitering (studie 4).

Metode

Det ble brukt et forskningsdesign bestående av flere metoder, inkludert en systematisk kunnskapsoppsummering og meta-analyse (studie 1) samt tre kvalitative intervjustudier (studie 2-4). Kunnskapsoppsummeringen inkluderte 13 studier, og meta-analysen ble brukt for å oppsummere numeriske resultater og evaluere effekten av intervensjoner sammenlignet med kontrollgrupper. Refleksiv tematisk analyse ble brukt for å analysere dataene i de kvalitative studiene. Studie 2 inkluderte 17 intervjuer med personer med hjerneslag, studie 3 besto av 12 intervjuer med tverrfaglige helseprofesjonelle, og studie 4 var en casestudie som involverte 10 intervjuer og workshops med slagrammede, helsepersonell, VR-utviklere og forskere. Studie 4 inkluderte også samskapingsmetoder som workshops og rask prototypeutvikling.

Resultater

Funnene viser at digitale teknologier har potensial til å supplere og styrke slagrehabilitering på tre hovedområder: forbedre tilgjengelighet og koordinering for å redusere avbrudd etter utskrivelse, styrke sosiale forbindelser mellom slagpasienter og helsepersonell, og styrke individers evne til å håndtere egen rehabilitering. Studie 1 viste at hjemmerehabilitering ved bruk av digitale intervensjoner, med fokus på motorisk rehabilitering og selvrapporterte utfall som armfunksjon og livskvalitet, effektivt kan erstatte eller supplere konvensjonell rehabilitering i senfase etter slag. Studie 2 viser at personer med slag var kjent med og oppfattet digitale teknologier som videokonferanser, wearables og exergaming som nyttige verktøy for å støtte egenmestring og opprettholde kontakt med helsepersonell. Studie 3 viser at helsepersonell så potensial i å bruke digitale verktøy for å optimalisere koordinering, psykososial støtte og motorisk rehabilitering, spesielt gjennom vurderinger og samarbeid på tvers av tjenester. Studie 4 identifiserte sentrale utfordringer og muligheter knyttet til tilpasning for slagrelaterte funksjonsnedsettelser, sikkerhet, målrettethet og motivasjon. Selv om VR ble sett på som et lovende supplement til konvensjonell terapi, lå det utfordringer i å skape tilpassede, slagspesifikke løsninger som er i tråd med brukernes mål. Simulering av oppgaver fra virkeligheten, som simulering av kjøkkenoppgaver, ble anerkjent som en lovende tilnærming for å øke engasjement og relevans.

Konklusjon

Digitale teknologier har betydelig potensial til å supplere tradisjonell rehabilitering ved å øke tilgjengeligheten, redusere arbeidsbelastningen for terapeuter og muliggjøre personlig tilpasset, interaktiv og egenstyrt rehabilitering. Likevel må implementeringen ta hensyn til slagspesifikke utfordringer, brukernes teknologikunnskaper og de bredere behovene til aktørene som er involvert. Selv om VR og andre digitale verktøy viser lovende muligheter for å styrke rehabilitering og implementere rehabiliteringsprinsipper, tyder funnene på at digitale teknologier best fungerer som supplementer snarere enn erstatninger for tradisjonell rehabilitering. Denne avhandlingen fremhever det betydelige, men fortsatt uutnyttede, potensialet digitale teknologier har i hjemmerehabilitering etter slag. Fremtidige initiativer bør fokusere på samskaping av målrettede intervensjoner, evaluering av deres effekt på motoriske og selvrapporterte utfall, og prioritering av en personsentrert tilnærming for å optimalisere digitale rehabiliteringstjenester for personer som har hatt slag.