Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Disputas: Betydning av støtte fra likepersonsarbeid i rehabilitering

"Brain Camp" gir personer med ervervet hjerneskade en følelse av mestring og nye vennskap gjennom støtte fra likepersoner (peer-support). Forskningen til Pia Wedege viser blant annet at god opplæring av mentorer og en blanding av aktiviteter og hvile er nøkkelen til suksess.

Publisert 14.05.2025
Sist oppdatert 15.05.2025
Portrett av Pia Wedege

Foto: Sunnaas sykehus

Pia Wedege, spesialist i nevrologisk fysioterapi ved Sunnaas sykehus.

14. mai disputerte Pia Wedege, spesialist i nevrologisk fysioterapi ved Sunnaas sykehus, med sitt ph.d.-prosjekt på Norges idrettshøyskole, institutt for idrett og samfunnsvitenskap.

Les mer om arrangementet på nih.no.

Gruppebilde fra disputas av biveileder Anestis E Abrahamsen (NIH), hovedveileder Frank E Abrahamsen (NIH), opponent Hanna Persson, University of Gothenburg, komitéleder Øyvind Førland Standal (NIH), ph.d. Pia Wedege, rektor Lars Tore Ronglan (NIH) og opponent Shane Norman Sweet, McGill University, Montreal.

Foto: Sunnaas sykehus

Fra venstre, biveileder Anestis E Abrahamsen (NIH), hovedveileder Frank E Abrahamsen (NIH), opponent Hanna Persson, University of Gothenburg, komitéleder Øyvind Førland Standal (NIH), ph.d. Pia Wedege, rektor Lars Tore Ronglan (NIH) og opponent Shane Norman Sweet, McGill University, Montreal.

Støtte fra likepersoner

Verdens helseorganisasjon anbefaler støtte fra likepersoner (peer support) for å forbedre rehabiliteringen for personer med funksjonsnedsettelse. Dette er imidlertid lite brukt innen rehabilitering, og det er lite kunnskap om hvordan slike programmer påvirker deltakerne. Det er også store variasjoner i hvordan programmene er organisert, noe som ytterligere påvirker utfallet.

Sunnaasstiftelsen har i flere år arrangert Aktiv rehabiliteringscamper for personer med ervervet ryggmargsskade eller hjerneskade. 

− Disse campene bygger på en global «peer support-modell», men det er lite forskning på campene, spesielt for personer med ervervet hjerneskade. I ph.d.-prosjektet mitt undersøkte vi erfaringene med deltakelse på Brain Camp, forteller Pia Wedege.

Prosjektet inkluderte intervjuer med 27 deltakere (barn og voksne) med ervervet hjerneskade, 10 pårørende og 16 mentorer (likepersoner) med ervervet hjerneskade, samt feltobservasjoner på campene. 

Likepersoner som mentorer gir god støtte

Både deltakerne og mentorene opplevde mestringsfølelse gjennom campaktivitetene og fikk økt motivasjon til å være mer fysisk aktive og delta mer i sine lokalsamfunn etter campen. Deltakere, mentorer og pårørende rapporterte økt kunnskap om hjerneskade, bedre mestringsstrategier og selvtillit, samt et større sosialt nettverk.

− Vi oppdaget at for å få maksimalt utbytte av campene er det viktig å møte noen med samme type skade og utfordringer. Selv om mentorenes erfaringer hovedsakelig var positive, opplevde de i begynnelsen utfordringer med å forstå rollen sin og hva som var forventet av dem på campen, sier Pia.

Campene ble oppfattet som et trygt sted hvor deltakerne fikk støtte, ble møtt med empati og kunne dele sine erfaringer. Mentorene ga både deltakerne og pårørende håp for fremtiden.

Resultatene viser at deltakelse på Aktiv rehabiliteringscamper for personer med ervervet hjerneskade er positivt for både de som mottar og gir «peer support». Det er viktig å trene mentorene tilstrekkelig og å tillate tid til en kombinasjon av fysiske aktiviteter, samtaler og hvile på campene.

Aktiv rehabiliteringscamper gir positive resultater

− Vi konklusjon er at denne korte og intensive Aktiv rehabiliteringscamper påvirker pasientgruppen positivt på hvordan de håndterer sin egen helse samt aktivitet og deltakelse, sier Pia.

For pasienter ved Sunnaas sykehus og deres pårørende er det viktig å få kunnskap om disse campene, ettersom mange ser campene som en forlengelse av rehabiliteringsprosessen.

−  For fagpersoner er det også viktig å være klar over dette tilbudet til Sunnaasstiftelsen og fordelene med å inkludere likepersoner og våre brukerkonsulenter i rehabiliteringen av våre pasientgrupper, sier Pia. Min egen erfaring med å delta på campene er at det er svært lærerikt og ikke minst en fantastisk morsom uke hvor man møter masse hyggelige folk, både campdeltakere, mentorer og andre fagpersoner.

Viktige funn i forskningsprosjektet

  • Deltakere og mentorer opplevde:  
    • Mestringsfølelse 
    • Økt motivasjon til å være mer fysiske aktive og delta i samfunnet 
  • Deltakere, mentorer og pårørende opplevde en positiv endring i sin(e): 
    • Kunnskap om hjerneskade og følger av en slik skade, spesielt med tanke på hvordan håndtere fatigue 
    • Mestringsstrategier 
    • Selvtillit og selvfølelse 
    • Sosialt nettverk av støttepersoner 
  • Når man skal organisere Aktiv rehabiliterings- eller liknende camper er det viktig å:  
    • At deltakerne møter noen de kan kjenne seg igjen i og sammenlikne seg med 
    • Passe på at mentorene får tilstrekkelig opplæring 
    • Planlegge nok tid til idretts- og fritidsaktiviteter, formelle og uformelle samtaler/diskusjoner, samt tid til hvile 

Prosjektet har resultert i fire publiseringer:

Wedege, P., Mæland, S., Abrahamsen, F. E., & Divanoglou, A. (2024). Structured, time-limited peer mentorship activity programmes for individuals with acquired brain or spinal cord injuries: A mixed methods systematic review of characteristics and outcomes. Disability and Rehabilitation, 46(23), 5442–5457. https://doi.org/10.1080/09638288.2024.2310185

Wedege, P., Mæland, S., Divanoglou, A., & Abrahamsen, F. E. (2024). Enriching the lives of children with acquired brain injury and their caregivers: Experiences from peer mentorship sports camps. Frontiers in Rehabilitation Sciences, 5, 1285742. https://doi.org/10.3389/fresc.2024.1285742   

Wedege, P., Divanoglou, A., Abrahamsen, F. E., & Mæland, S. (2024). ‘We’re all on the same journey; some are just a bit further down the road than others’: A qualitative study exploring peer mentors’ experiences in Active Rehabilitation camps for individuals with acquired brain injury. Disability and Rehabilitation, 1–12. https://doi.org/10.1080/09638288.2024.2394646  

Wedege, P., Mæland, S., Divanoglou, A., Hamre, C., & Abrahamsen, F. E. ‘I moved from simply being to actively living.’ A qualitative study on peer mentorship camps for adults with acquired brain injury. Submitted to International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being.
https://doi.org/10.1080/17482631.2025.2494358