Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Skolestart og skolehverdag med en sjelden diagnose

Barn med sjeldne diagnoser kan ha behov for tilrettelegging for å få en god skolehverdag. Informasjon om diagnosen og barnets behov er viktig. På denne siden finner du nyttig informasjon om det være skoleelev med en sjelden diagnose.

tegning av barn foran en skole

​​​Begy​nn​​​e på skolen, forberedelse og informasjon

​​Bekymri​nger og forventninger

Det å være skolestarter er en ny rolle for barnet. Sjeldensenteret, enhet Sunnaas erfarer at foreldre er opptatt av at barnet skal ha det bra og at de skal få den hjelpen de trenger. Dette kan du høre mer om i en liten filmet presentasjon fra digitalt skolestartkurs for foreldre til barn med sjeldne diagnoser.

Å ha et barn som skal begynne på skolen, bekymringer og forventninger.mp4

​​Barn med sjeldne diagnoser er mest som andre barn, og mange gleder seg til å begynne på skolen. I en film laget av Sjeldensenteret, enhet Sunnaas møter du noen sjeldne skolestartere.

 ​Forb​er​​ed​​​​​else til skolestart

Både Barnehageloven og Opplæringsloven forplikter barnehage og skole til å samarbeide slik at overgangen blir så trygg og god som mulig for barnet. Foreldre skal være en aktiv samarbeidspartier i denne prosessen og må gi samtykke til hva som blir gitt videre av opplysninger til skole og SFO. På skolen er det ofte rektor som er kontaktperson inntil det er avklart hvem som blir barnets kontaktlærer.

Det finnes ofte lite tilgjengelig informasjon om sjeldne diagnoser, derfor er overføring av informasjon er viktig. Foreldre kjenner barnet best og har ofte mest kunnskap om barnets diagnose, og de er en viktig ressurs i planleggingen. Barnehagen har også mye verdifull erfaring om barnets behov.

Dersom barnet trenger individuell tilrettelegging bør planlegging starte tidlig, gjerne et år før skolestart. Det gir skolen mulighet til å forberede seg og tilpasse seg barnets ulike forutsetninger og behov. Individuell tilrettelegging kan innebær behov for assistent, fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler og spesialpedagogisk hjelp.

  • Avtal en overgangssamtale mellom skolen, foreldrene og barnehagen– la eventuelt barnet være med.
  • Ta en runde på skolen med foreldre, barnet, representanter fra skolens ledelse og ergo- og/eller fysioterapeut. Se hvordan lokaler og uteområde vil fungere for barnet. Sjeldensenteret - enhet Sunnaas har laget en sjekkliste for kartlegging av det fysiske skolemiljøet som kan være nyttig å ha med.
  • Snakk sammen om hvilke tilpasninger som er nødvendige for å delta. Dette inkluderer deltagelse i fag, lek i friminuttene, praktiske og fysiske aktiviteter.
  • Skolen og foreldrene bør avtale rutiner for kontakt og tilbakemeldinger. Det er ofte behov for tettere kontakt i oppstarten.
  • Behov for transport til og fra skolen og for hjelpemidler bør avklares i god tid før skolestart.

 

​​​Lover og rettigheter 

Det finnes mange lovererk og rettigheter for skolen i ​​​​det offentlige som kan være nyttig for foreldre å vite om. Dette har vi samlet informasjon om på egne sider.

Tilrettelegging og tilpasning i skolen for barn med sjeldne diagnoser

​Sjeldensentret, enhet Sunnaas har laget informasjon om skolestart og skolehverdag for noen av de diagnosene som vi har kompetansesenteransvar for. Informasjonen er laget til skole- og kommuneansatte, og til foreldre. Nedenfor finner du e-læringskurs, filmer og nettinformasjon om skolehverdagen med en sjelden diagnose.

Sjeldensneteret - enhet Sunnaas har laget gratis e-læringskurs om skolestart med dysmeli, kortvoksthet og ryggmargsbrokk. Kursene er ment for skoleansatte, men kan gjerne også tas av foreldre og andre fagpersoner i kommunen.

Her finn​​er du e​-læringskursene

​For noen diagnoser har Sjeldensenteret - enhet Sunnaas laget filmer om skolehverdagen med en sjelden diagnose. Filmene kan være aktuelle å se både for skoleansatte, foreldre og fagpersoner i kommunen. 

Kort​vokst og skolestart

Dysmeli og skolehverdagen

Dysmeli​​ en informasjonsfilm til lærere, ungdom med dysmeli forteller

Multiple os​teo​​​kondromer og tilrettelegging i skolen

Ryggm​args​​brokk, hva bør lærere vite?​

Vårt liv ​med AMC

Sjeldensenteret, enhet Gausdal har laget en bok om skolestart. Her finner du skolestartboka.  

Sjeldensenteret, enhet Frambu har et nettkurs om å begynne på skolen med en sjelden diagnose. Her finner du nettkurset: Å ha en sjelden diagnose og begynne på skolen 

NAV Kunnskapsbanken har god informasjon om planlegging av skolestart og tilrettelegging for barn med funksjonsnedsettelser. Gode overganger for barn og unge med funksjonsnedsettelser | Kunnskapsbanken

Kroppsøving og fysisk aktivitet i skolen

Sjeldensenteret, enhet Sunnaas får mange spørsmål om kroppsøving og fysisk aktivitet i skolen for elever med sjeldne diagnoser. Derfor har vi laget, og samlet, informasjon om kroppsøving og fysisk aktivitet i skolen: Her kan du lese mer om fysisk aktivitet og kroppsøving i skolen

Informasjon til andre

In​​formere ​​​o​​m at barnet ​​​har ​en sjelden diagnose

Det er ikke uvanlig at foreldre er usikre på om de vil informere andre foreldre og elever om barnets sjeldne diagnose og de utfordringene den kan gi.  Erfaringer viser at åpenhet ofte kan fremme bedre forståelse for barnets behov og bidra til inkludering både på skolen og i fritiden.

Informasjonen som gis må alltid forberedes i samarbeid med barnet og de foresatte. Det kan være lurt å ta utgangspunkt hvilke konsekvenser diagnosen har i hverdagen, og hva eleven selv og andre legger merke til.

Informasjon om å være barn med en sjelden diagnose

Det finnes mye god informasjon om hvordan det er å være barn med en sjelden diagnose. Nedenfor finner du TV programmer, filmer, podcast, bøker og nettinformasjon om å ha en sjelden diagnose

«Sånn e​​r jeg og sånn er det» (NRK): 

I Barne TV serien "Sånn er jeg og Sånn er det" fra NRK møter du flere barn med sjeldne diagnoser:

Marius ha​r dysmeli

Thoma​s er kortvokst

Rikke ha​r arthrogryposis multiplex congenita (AMC) 

Henrik har ryggmargsbrokk

Jon-Kristian har osteogenesis imperfecta (OI)

Super​​nytt (NRK):

I Supernytt 31. januar 2022 møter du Maja som er kortvokst

En dag i r​​ullestol (NRK):

Klassekameratene til Helena har fått prøve ut en dag i rullestol for å se hvordan hun har det.

Se ​innslaget om en dag i rullestol

​​Min s​​​jeldn​​e historie

Min sjeldne historie er en nettportal som samler historiene fra personer med sjeldne diagnoser. Her møter du blant annet Oskar, han har en kortvokstdiagnose som heter akondroplasi. ​

​Se his​to​rien om Oskar

Alle ka​​​​n! En lydbok for barn (podcast)

I lydboken Alle kan! får du høre fortellingene om tolv barn som bor rundt i Norge. Noen av dem har sjeldne diagnoser.

Aron har arthrogryposis multiplex congenita (AMC), og elsker å sykle

Linus har dysmeli og elsker å svømme under vann

Sara har ostogenesis imperfecta (OI), hun er glad i å tegne

​Podcast ​om mestring

​I episode 3 av podcastserien Underveis: en podcast om mestring fra Unge Funksjonshemmede, møter vi 13 år gamle Filip som er født kortvokst, men som ikke lar det hindre han i å delta i ulike aktiviteter.

​Hør podc​asten m​​​ed Filip ​​

Ba​​rnebok​​ om å være kortvokst

TRS har med tillatelse fra  organisasjonen Understanding Dwarfism laget norsk oversettelse av barneboken "Ikke for stor... Ikke for liten... akkurat passe for meg. Hva er kortvoksthet". Boken er publisert på sidene til Understanding Dwarfism og kan leses der. ​

Les barne​bok om å​ være kortvokst

Sjeldensenteret - enhet Sunnaas har laget informasjon om mange av de sjeldne diagnosene vi har kompetanseansvar for. Dette kan også være nyttig for skoleansatte og foreldre å lese.

Her finner du informasjon om de sjeldne diagnosene Sjeldensenteret - enhet Sunnaas har kompetanseansvar for

Inkludering og funksjonsmangfold

Det finnes flere gode undervisningsopplegg som lærere kan bruke i arbeid med inkludering og funksjonsmangfold i skolen.

  • Organisasjonen MOT har i samarbeid med NRK utviklet egne undervisningsopplegg knyttet til serien Team Pølsa. Oppleggene er laget for å engasjere elever i viktige temaer knyttet til identitet, fellesskap, vennskap og mot – både til å være seg selv og til å stå opp for andre. Her finner du MOTs undervisningsopplegg
  • ​I NRK Super serien «Et hav av muligheter» fra 2023 får vi se hvordan når 13 barn og unge mellom 10 og 14 år tar over som mannskap på fullriggeren SS.Christian Radich. Noen av barna har funksjonsnedsettelser, andre ikke. Noen av barna har sjeldne diagnoser. Her finner du NRK Super serien "Et hav av muligheter"
  • Redd Barna har laget et undervisningsopplegg for elever og lærere, som kan brukes for å jobbe med inkludering og funksjonsmangfold i skolen. Her finner du Redd Barnas undervisningsopplegg​

Nyttige nettsteder om skolestart

Siden er sist oppdatert oktober 2025.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå heter vi Sjeldensenteret, enhet Sunnaas!

TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser har byttet navn!

Nå heter vi Nasjonalt senter for sjeldne diagnoser, enhet Sunnaas. Eller litt kortere Sjeldensenteret, enhet Sunnaas.

 

Du kan lese mer om navneendringen her
Hånd med malerulle maler hvit vegg gul
Sist oppdatert 08.10.2025