Om
Klinikken
Pasienttilbudet ved Sunnaas sykehus består av 159 senger og er organisert i én klinikk med tre programområder inndelt i åtte avdelinger (se under for detaljer). Alle sengepostavdelingene har en teamkoordinator og et høyspesialisert tverrfaglig rehabiliteringsmedisinsktilbud hvor følgende yrkesgrupper inngår: legespesialist og LIS, sykepleiere, hjelpepleiere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, logopeder/pedagoger, psykologer og sosionomer. Sykehuset hadde i 2018, 3194 innleggelser og 5182 polikliniske konsultasjoner.
Sykehusets laboratorievirksomhet inkluderer klinisk fysiologisk laboratorium, klinisk kjemisk laboratorium, bevegelseslaboratorium, urodynamisk laboratorium, laboratorium for spill- og VR teknologi og robot treningslaboratorium. Sykehuset utfører også svelgfunksjonsundersøkelser (tverrfaglig dysfagi utredninger med bruk av videofluoroskopi) og har utstyr for konvensjonell røntgen hvor det ukentlig tas undersøkelser ved radiografer som vurderes av radiologer fra Oslo universitetssykehus. Sykehuset har også andre husovergripende enheter hvor de ansatte har spesialisert kompetanse etter funksjon- eller fagområde, for eksempel: spastisitetsklinikk, sexologer, kliniske ernæringsfysiologer, idrettspedagoger, farmasøyt, hygienesykepleier og kvalitetsrådgivere.
Sykehuset har samarbeidsavtaler og regelmessige klinikker med eksterne spesialister som håndkirurg, nevrokirurg, ortoped, plastikkirurg, psykiater, barnelege, radiolog og urolog. Sykehuset har også samarbeidsavtaler med ortopediske verksted hvor ett av disse leier lokaler og er fysisk tilstede på Sunnaas sykehus 3-4 dager i uken.
Programområde ryggmargsskade
Avdeling for oppfølging
Avdelingen har 17 senger primært til kontroll-, vurderings- og problemløsningsopphold for pasienter med ryggmargsskade. I nåværende organisering er det to overleger og én LIS ved avdelingen.
Avdeling for multitraume, nevrologi og brannskade
Avdelingen har 17 senger til primærrehabilitering ved multitraume/amputasjon, brannskade og akutte nevrologiske tilstander (f.eks. Guillain-Barré, critical illness). Kontroll- og vurderingsinnleggelser for disse pasientgruppene ligger også til denne enheten. I nåværende organisering er det én overlege og to LIS ved avdelingen.
Avdeling for ryggmargsskade
Avdelingen har 16 senger til primærrehabilitering av pasienter med spinale skader/sykdommer. Til enheten hører også barne- ungdomsenheten med fem senger hvor alle barn/ungdom ligger, uavhengig av diagnose, funksjonstap og fase i rehabiliteringen. I nåværende organisering er det tre overleger og én LIS ved avdelingen.
Programområde hjerneskade
Avdeling for traumatisk hjerneskade
Avdelingen har 16 senger til primærrehabilitering av pasienter med traumatisk hjerneskade og middels til store behov for hjelp i ADL, herunder pasienter med nedsatt bevissthet og pasienter i posttraumatisk forvirringstilstand. Nasjonal behandlingstjeneste for rehabilitering ved locked-in syndrom bruker også senger i denne enheten. I nåværende organisering er det to overleger og én LIS ved avdelingen.
Avdeling for hjerneslag
Avdelingen har 16 senger til primærrehabilitering av pasienter med hjerneslag med middels til store behov for hjelp i ADL. I både avd. for traumatisk hjerneskade og avd. for hjerneslag behandles også pasienter med ervervet hjerneskade av annen årsak, f.eks. encefalitt, anoksisk hjerneskade, hjernesvulst mm. I nåværende organisering er det én overlege og én LIS ved avdelingen.
Avdeling for kognitiv rehabilitering
Avdelingen har 20 senger for pasienter med lette til moderate kognitive funksjonsnedsettelser etter ervervet hjerneskade og ingen til middels store behov for hjelp i ADL. I nåværende organisering er det én overlege og én LIS ved avdelingen.
Programområde vurdering, smerterehabilitering og senfaserehabilitering hjerneskade
Avdeling for vurdering
Avdelingen har 50 senger og tilbyr en rekke rehabiliteringsprogrammer for pasienter i senere faser både individuelt og gruppebasert. Disse inkluderer
- individuelt og gruppeprogram for pasienter med langvarige smertetilstander
- rehabiliteringsprogram for pasienter med hypermobilitetstilstander
- vurderingsprogrammer ved nevrologiske tilstander, som
- oppfølgingsprogram etter gjennomgått hjerneslag
- voksne med CP
- hereditær spastisk paraparese
- følgetilstand etter poliomyelitt
- funksjonsrettede vurderingsprogrammer som
- rehabiliteringspotensial
- arbeidsevne
- transportvurdering/førerkort
- gruppeopphold med fokus på trening og/eller mestring (intensiv språktrening, intensiv håndtrening, hukommelsesgruppe, senfasegruppe, aktiv i rullestol mm.)
- vurderingsprogram for spise-/svelgfunksjon hvor legene deltar i gjennomføringen av videofluoroskopi-undersøkelsene
I nåværende organisering er det fem overleger og fire LIS ved avdelingen.
Avdeling for poliklinikk, inntak og ambulant tjeneste
Avdelingen inkluderer en generell poliklinikk for sykehusets målgrupper, treningspoliklinikk (Studio 99) og en arbeid og helsepoliklinikk for pasienter med muskelskjelett tilstander. Poliklinikkene er lokalisert på Nesodden og Aker Helsearena. I 2014 var det totalt ca. 4500 polikliniske konsultasjoner. Ansvaret for inntak til sykehuset tilligger også denne enheten.
I nåværende organisering er det tre overleger og én LIS ved avdelingen.
Legegruppen
Sunnaas sykehus inkludert TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser har per 2019 13 stillinger for leger i spesialisering (LIS) innen fysikalsk medisin og rehabilitering, og følgende spesialister i faste stillinger (antall i parentes)
- fysikalsk medisin og rehabilitering (FMR) (21)
- nevrologi (NEV) (4)
- anestesiologi (2)
- indremedisin (1)
- allmennmedisin (1)
- barnesykdommer (1)
Legenes arbeidsoppgaver på sykehuset faller innenfor fire hovedområder:
- rehabiliteringsmedisin - diagnostiske vurderinger og behandlingstiltak som krever legekompetanse,
- rehabiliteringsledelse – faglig ledelse av tverrfaglig team og den individuelle pasientens rehabiliteringsprosess,
- prosjekter – innen fagutvikling, kvalitet, , forskning, og innovasjon
- faglig og/eller administrativ ledelse - per 2019: avdelingsoverlege, klinikkoverlege, medisinsk fagsjef, fagdirektør, forskningsdirektør.
Legegruppen er også representert i styret til Sunnaas sykehus (ansattrepresentant Akademikerne) og flere i legegruppen sitter som medlemmer og/eller ledere i ulike interne og eksterne råd og utvalg.
Leger i klinikk deltar i en todelt vaktordning:
- Primærvaktordning (13-delt) dekkes av LIS. All primærvakt er aktiv vakt, i gjennomsnitt er det 12,9 timer vakt per uke.
- Bakvaktordning (16-delt) hvor 12 av 16 leger er spesialister i fysikalsk medisin og rehabilitering, de andre er spesialister i hhv. nevrologi (2), anestesiologi (1) og indremedisin (1) med flere års klinisk erfaring fra Sunnaas sykehus.
I den enkelte LIS sin tjenesteplan fremkommer 150 timer årlig fordypning og øremerket undervisningstid inkludert gruppeveiledning (38 Power Point-basert internundervisning tirsdager kl. 12.15-13, 16 gruppeundervisninger og fem gruppeveiledninger onsdager kl. 13-16). Tidspunkt for individuell veiledning avtales med veileder, og leder for legene bestemmer tidspunktene for halvårige evalueringskollegium.
Introduksjon av ny LIS/overlege
Hver avdeling har et «Ny lege på avdeling»-dokument. Dette dokumentet er utarbeidet av leger som kjenner avdelingen og er ment å lette oppstartfasen som ny lege. Avdelingsoverlege er dokumenteier og den som endelig bestemmer innholdet.
Eksempler på innhold
- kontaktinformasjon
- faste møter/visitt og andre avdelingsspesifikke rutiner
- rutiner relatert til aktuelle avdelings nevrokirurgiske- og /eller ortopediske kontroller
- informasjon som bør inngå i journaldokumentasjon (innkomst, journalnotat, målmøte, epikrise, henvisninger etc.)
- de hyppigst brukte diagnosekodene og relevante læringsmål
Dokumentet evalueres i forbindelse med hver LIS rotasjon (15. mars og 15. september).
Det er også utarbeidet en sjekkliste for vaktrelaterte problemstillinger og -prosedyrer. Sykehuset har som krav at denne og to opplæringsvakter skal være gjennomført før første selvstendige vakt.
Ny LIS vil ved oppstart få tildelt veileder, individuell plan i Kompetanseportalen og i løpet av de første to uker ha en introduksjonssamtale med leder for legene, utdanningsansvarlig overlege og utnevnt veileder. Det er leder for legene som innkaller til dette møtet og det er utarbeidet en retningslinje for hva møtet skal inneholde og hvilke dokumenter som skal inngå. Første veiledningsmøte mellom veileder og LIS bør avholdes innen fire uker etter oppstartdato.
Legegruppens møtefora og fagmappe
I tillegg til sykehusets LIS utdanningsprogram, har legegruppen særfaglige møter hver dag kl. 8.30-9.00 og hver onsdag kl. 12.15-13.00. Se tabell under for detaljer.
Tabell 1. Legegruppens møte-fora
Morgenmøte mandag til fredag kl. 8.30-9.00 Vaktrapport, kvalitet og pasientsikkerhet, rehabiliteringsmedisin, fagutvikling, metode og forskning. | Daglig kl. 8.30-8.45: Aktuell informasjon, vaktrapport, nye primæropphold pasienter.
Mandag og fredag kl. 8.45-9.00: Vaktrelatert pasientgjennomgang og problemsstillinger. Tirsdag, onsdag og torsdag: Tematid etter liste. |
Lunsjmøte onsdager kl. 12.15-13.00 Avdelingsoverlegeforum, fagråd legeggruppen, overlegenes fag- og veilederforum, til disposisjon. | Firedelt struktur med følgende møtefora ca. en gang per måned
- Avdelingsoverlegeforum
- Fagråd legegruppen
- Overlegenes fag/veilederforum
- Til disposisjon
|
Legegruppens fagmappe
Legegruppen har en fagmappe for arkivering av fagrelaterte dokumenter. Utdanningsutvalget er ansvarlig for fagmappen. Fagmappen er under kontinuerlig utvikling og er per tiden inndelt i undermappene:
-
Tematiske områder
-
Legenes spesialist- og videreutdanning
-
Forskning, prosjekter, kvalitet, fagutvikling
-
Medisinstudentundervisning
-
Møtevirksomhet, utvalg
Forskning
Sykehusets forskningsvirksomhet er organisert i egen avdeling. Sykehuset etablerte i 2016 fire tematiske forskningsgrupper (ryggmargsskade, hjerneskade, bevegelse og funksjon og sjelden diagnoser). Det er leger med i alle de tematiske forskningsgruppene og den interesserte LIS er velkommen til å delta på tematiske forskningsgruppemøter. Samlet sett har sykehuset mange prosjekter og høy veilederkapasitet for LIS som ønsker å involvere seg i forskning. Som formell forskerskolering inngår undervisning i forskning og metode i sykehusets utdanningsprogram (se senere). I tillegg presenteres ulike forskningsprosjekter jevnlig i legenes morgenmøte og i andre møtefora som LIS deltar eller er velkomne til å delta i. For å innfri felles kompetansemodul (FKM) LM stilles krav om prosjektarbeid (se senere).
I 2018 hadde sykehuset tre leger (én professor og to førsteamanuensiser) tilknyttet det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo. Utover disse tre legene var det seks andre leger med doktorgradskompetanse (fire legespesialister og to LIS) og seks som holder på med ph.d. (fire overleger og to LIS). I 2018 utgikk det mer enn 60 publikasjoner fra Sunnaas sykehus hvor flere hadde en av sykehusets leger som medforfatter.
Sykehuset har flere gjesteprofessorer, hvor to av disse er leger og spesialister i rehabiliteringsmedisin (Katharina Stibrand Sunnerhagen fra Sahlgrenska Universitetssykehus, Göteborg, og Fin Biering-Sørensen fra Københavns Universitet).
Forskningsaktiviteten og veilederkapasiteten ved sykehuset er kjennetegnet av høy tverrfaglighet. For eksempel har fysioterapigruppen åtte ansatte med ph.d. og ti med masterkompetanse, psykologene har ti ansatte med ph.d. og det er ph.d.-kandidater innen de fleste yrkesgrupper (for eksempel logopedi, ernæringsfysiologi, ergoterapi og sosialt arbeid (sosionom)). Til enhver tid foregår det ca. 20 ph.d.-prosjekter som er administrert av forskningsavdelingen og 12-18 ph.d.-prosjekter som er tilknyttet sykehuset.
Alle LIS kan få installert End Note og SPSS på egen bærbar PC. Når det gjelder litteraturtilgjengelighet, har ikke Sunnaas sykehus de samme tilgangene som Oslo Universitetssykehus. Dette løses med godt samarbeid med bibliotekarene ved Universitetsbiblioteket og Helse Sør-Øst regional forskningsstøtte. I tillegg har flere av sykehusets forskere bistilling ved Universitetet i Oslo, OsloMet eller Karolinska Sjukhuset, og tilgang til databasene som disse institusjonene har avtale med.
Utdanningsvirksomhet for leger i spesialisering
Administrerende direktør er overordnet ansvarlig for legenes utdanningsvirksomhet ved Sunnaas sykehus. Ansvaret for forsvarlig og hensiktsmessig gjennomføring av utdanningen følger så linjeledelsen fra administrerende direktør via klinikksjef til enhetsleder for leger. Gjennom medisinsk fagsjef og utdanningsutvalget for leger sikres fagmiljøet og LIS innflytelse på utformingen av utdanningstilbudet.
Utdanningsutvalget
Utdanningsutvalg oppnevnes og ledes av medisinsk fagsjef. I tillegg til medisinsk fagsjef består utdanningsutvalget av minst to legespesialister og to LIS. Utdanningsutvalget for legene koordinerer ulike aktiviteter og oppgaver relatert til legenes spesialist- og videreutdanning (strategisk kompetanseutvikling). Utdanningsutvalget er spesielt ansvarlig for organisert internundervisning tirsdag, tematid morgenmøte onsdag, gruppeundervisning onsdag og gruppeveiledning.
Årsplan oppgaver og aktiviteter LIS-utdanningen (pdf)
I forbindelse med ny LIS-utdanning er det utarbeidet en treårig internundervisningsplan som gjør rede for alle læringsmålene i FMR og FKM for spesialiseringsperioden (FKM 2 og 3) samt 37 av 65 læringsmål i NEV. Fjernundervisning i fysikalsk medisin og rehabilitering er tatt inn i internundervisningsplanen siden det anses som et godt tilbud og legegruppen ved Sunnaas sykehus ønsker å være en del av det nasjonale fagmiljøet for fysikalsk medisin og rehabilitering.
Undervisningsplan
Utdanningsutvalget er ansvarlig for planlegging og gjennomføring av sykehusets treårige undervisningsplan. Innholdet i denne planen er beskrevet detaljert i et eget dokument og fremkommer i de elektroniske læringsmål-/kompetanseplanene for henholdsvis FMR, NEV og FKM.
Tre års internundervisningsplan for LIS ved Sunnaas sykehus (pdf)
Planen rulleres over tre år hvor alle temaer som er oppført skal holdes i angitt semester. Det vil være 21 uker med organisert undervisning om våren og 17 uker om høsten.
Treårs PowerPoint-undervisning tirsdager (pdf)
Treårs gruppeundervisning onsdager (pdf)
Alle LIS blir involvert i undervisningen, og har ansvar for minst én undervisning per år som krever selvstendig forberedelse og gjennomføring. Klinikken har 20 prosent undervisningsansvarlig lege med spesielt ansvar for å lede og følge opp undervisningsprogrammet. Siden januar 2019 har det vært et samarbeid med avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering ved Oslo universitetssykehus, Ullevål om felles internundervisning en tirsdag per måned. Tematid onsdager i tidsrommet kl. 8.40(45)-9.00 er fordelt på alle LIS og hovedsakelig kasuistikk og artikkelgjennomgang. Til gruppeundervisningen og relatert supervisjon/veiledning benyttes ressurspersoner fra forskningsavdelingen, Klinisk etikk-komite, enhet for kvalitet og pasientsikkerhet og avdeling for innovasjon med enhet for teknologi og e-helse.
Høst/vinter 2019/2020 vil nevrokirurgisk og ortopedisk kontroll bli tatt inn i utvidet morgenmøte for presentasjon av dagens pasienter med vektlegging av billeddiagnostikk og kliniske funn.
I tillegg til undervisningsaktiviteten over, foregår det en rekke avdelingsvise, tverrfaglige og simuleringslæringsaktiviteter som legegruppen deltar i som undervisere eller tilhørere. Sykehuset har flere kompetansegrupper (afasi, førerkortvurdering, kognitiv rehabilitering, respirasjon, smerte, spastisitet) som gjennomfører regelmessige fagseminarer og det er ofte forelesninger ved besøkende (klinikere, forskere, industri) og opplæring i medisinsk-teknisk utstyr. Legene deltar også i klinisk undervisning av medisinstudenter og andre studenter i helsefaglig utdanning.
Fordypningstid
LIS har i tjenesteplan 150 timer fordypning per år. LIS avtaler hvordan fordypningstiden skal brukes med supervisor og veileder og beskriver dette i individuell utdanningsplan. Til hjelp i planleggingen er det utarbeidet et dokument "Fordypningsdagssysler" som blant annet har linker til sentrale elektroniske kunnskapskilder og kontaktinformasjon til ressurspersoner for hospitering internt og eksternt.
Veiledning
Sykehuset har i perioden mars 2018 til februar 2019 sertifisert mer enn to tredeler av sykehusets overleger via internt veileder-/supervisørkurs (to dager + en dag + en halv dag). Det er etablert veilederforum for legespesialister og erfarne LIS med veileder-/supervisjonsroller og veiledning/supervisjon er tatt inn som gruppeundervisning i sykehusets treårige internundervisningsplan. Sykehuset vil i løpet av 2019/2020 utdanne én til to "superveiledere" via TTT-kurset i regi Helse Sør-Øst regionalt utdanningssenter. Superveilederne vil få et spesielt ansvar for å ivareta, opprettholde og videreutvikle legegruppens veiledning-, supervisjon- og vurderingskompetanse.
Enhetsleder for legene er ansvarlig for at alle LIS har veileder. Sykehusets faste ansatte spesialister i FMR og NEV ivaretar veiledning og vurdering. Årlig skal det gjennomføres minimum ti veiledninger, henholdsvis fem gruppeveiledninger og fem individuelle. Disse skal dokumenteres i Kompetanseportalen med et kort referat forfattet av LIS og godkjent av veileder. Utdanningsutvalget har ansvar for å gjennomføre fem årlige planlagte gruppeveiledninger. Veileder og LIS har ansvaret for å gjennomføre fem planlagte veiledningssamtaler. Undervisningsaktivitet relatert til FKM LM kommer i tillegg og benevnes gruppeundervisning.
Prosjektarbeid/-oppgave i LIS-utdanningen
Alle LIS-ansatte ved Sunnaas sykehus må gjennomføre et prosjektarbeid for å oppnå kompetansekravene i felles kompetansemodul for kvalitet og pasientsikkerhet, kunnskapshåndtering og forskningsforståelse.
Tematikk og omfang vil variere, men alle prosjektene skal resultere i et skriftlig sluttprodukt. Prosjektet kan være et fagutvikling- kvalitetsforbedring-, forskning- eller innovasjonsprosjekt relevant for klinikk Sunnaas sykehus. Sluttproduktet kan være et fag-/prosedyredokument i kvalitetssystemet Heliks, prosjektrapport, abstrakt, prosjektprotokoll eller fagartikkel.
Retningslinjer for prosjektarbeid i LIS-utdanningen (pdf)
Vurdering og dokumentasjon av egnethet og oppnådde læringsmål
Vurderingsform for de enkelte FMR, NEV eller FKM LM er angitt i aktuelle læringsmål-/kompetanseplan i Kompetanseportalen. Vurdering av om læringsmål er oppnådd skjer ved signatur av supervisør og/eller veileder i Kompetanseportalen. I tvilstilfeller skal eventuelt andre kolleger og evalueringskollegium konsulteres. En del læringsmål signeres først etter gjennomgang i halvårig evalueringskollegium, og noen læringsaktiviteter signeres av kun LIS. Oppnådde læringsmål godkjennes i siste instans av leder for leger i klinikk.
LM som inngår i gruppeundervisning evalueres på basis av såkalt mappevurdering og godkjennes i evalueringskollegium. Med dette menes det at LIS kan få innfridd et LM basert på dokumenterte aktiviteter som underbygger læringmålet, for eksempel undervisningsoppgaver, SIM, journaldokumenter (innkomst, epikrise, journalnotat, erklæringer, henvisninger etc.), møter (for eksempel klinisk etikk-komité), lege på Camp Spinal/Brain Camp, deltagelse arbeidsgrupper, kvalitet- og prosjektarbeid, Heliks-dokumenter, roller/verv (for eksempel utdanningsutvalget, tillitsvalgt).
I evalueringskollegiet møter veiledere, utdanningsansvarlige overleger og leder. Det er utarbeidet et retningslinjedokument for evalueringskollegium.
Retningslinjer for evalueringskollegium (pdf)
Individuell utdanningsplan
Individuell utdanningsplan for leger i spesialisering ved Sunnaas sykehus er en plan for hvordan utdanningsløpet best kan gripes an. Av planen skal det fremgå hvilke læringsmål og læringsaktiviteter som LIS trenger å arbeide med i de kommende 6-12 måneder. Planen kan justeres i forbindelse med veiledning underveis i LIS-løpet og minst to ganger per år i forbindelse med tidspunkt for halvårlig evaluering og avdelingsrotasjon. Den individuelle utdanningsplanen skal sørge for en gjensidig forpliktelse mellom LIS, veileder og leder og være et verktøy for planlegging og oppfølging av den enkelte LIS. I forbindelse med ny LIS-utdanning har sykehuset ny mal for individuell utdanningsplan.
Individuell utdanningsplan (pdf)
Supervisjon, faglig forsvarlige rammer og kvalitet
I alle sykehusets kliniske avdelinger arbeider LIS under supervisjon av legespesialist. I tillegg til legespesialister bidrar også sykehusets mer erfarne LIS, nevropsykologer, kliniske voksenpsykologer, fysioterapeuter, ergoterapeuter, spesialsykepleiere (f.eks. psykiatrisk sykepleier, uroterapeut), sosionomer, ernæringsfysiologer, sexologer, idrettsterapeuter, liason-psykiater og teamkoordinatorer i supervisjonen.
Der LIS får hovedansvar for en pasient, skal det alltid være definert hvilken overlege som har supervisjonsansvar. Alle epikriser som skrives av LIS kontrasigneres av ansvarlig overlege inntil LIS vurderes som kompetent til selvstendig signatur. Dersom overlege ikke er legespesialist (for eksempel konstituert), er det definert hvilken overlege som har spesialistansvaret (f.eks. avdelingsoverlege eller overlege fra annen avdeling). Avdelingene har regelmessige team- og tverrfaglige møter rundt den enkelte pasient. Frem til LIS har kompetanse til å gjennomføre møter, visitter og spesialiserte prosedyrer, deltar både overlege og LIS.
Læringsarenaer for ferdighetstrening i møteledelse, undersøkelsesmetodikk og spesialiserte prosedyrer er ad hoc og planlagt supervisjon i klinisk praksis samt gruppeundervisning.
LIS tildeles ved ansettelse en læringsmålplan i Kompetanseportalen. Denne spesifiserer hvilke læringsmål LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som må gjennomføres for å oppnå kompetansen, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan godkjennes. Dokumentasjonen i Kompetanseportalen danner grunnlag for endelig søknad om godkjenning som spesialist.
Den enkelte LIS sin rotasjon til ulike læringsarenaer i utdanningsløpet for spesialiteten fysikalsk medisin og rehabilitering baserer seg på den enkeltes arbeidsavtale, generell og individuell utdanningsplan, Læringsmålplanen (Kompetanseportalen) og vurderinger fra evalueringskollegium.
LIS får som hovedregel delta på nasjonale kurs (fri med lønn). Dersom for mange (ut fra avdelingenes drift) ønsker å dra på samme kurs, må de som har kommet kortest i spesialiseringen vente til neste kurs.
Ved klinisk tjeneste ved annet sykehus (annen spesialitet eller fysikalsk medisinsk poliklinikk i spesialiseringsløp for FMR), tildeles LIS supervisør på nytt tjenestested men beholder LIS-veileder fra Sunnaas sykehus.
Sykehusets generelle utdanningsplan og relaterte dokumenter skal revideres årlig på tidspunkt for tilbakemelding fra Helsedirektoratet. Tilbakemeldingen fra Helsedirektoratet vil bli drøftet i Utdanningsutvalget og legge grunnlaget for eventuell revisjon. Endringer vil bli presentert legegruppen i etablerte møtefora, for eksempel tematid morgenmøte og/eller onsdags lunsjmøte.
Kontakt
For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med enhetsleder for legene eller medisinsk fagsjef.