OI

Foreldrestemmer: transkribert podkast

Her finner du teksten fra podkasten.

0:07
I serien foreldres stemmer møter vi foreldre til barn med sjeldne diagnoser. Felles er at de har behov for tilrettelegging på skolen.


0:15
Her får vi vite litt om hvordan dette har gått og om disse foreldrene har noen råd til andre i samme situasjon.


0:22


0:31
I denne episoden av foreldres stemmer møter vi jan helge.


0:35
Han er far til en gutt med ost og genesis i perfekt da.


0:39
Men det er flere tips i denne episoden som kan dele for andre diagnoser.


0:47
Ja, jeg ser den første fastes skolestart. Jeg var jo i realiteten barnehage der. Vi var veldig opptatt av at jon Kristian skulle begynne.


0:57
De barnehagen e på samme tid som de andre.


1:03
Som de andre søsknene hans, så han begynte jo da var ett år, og så hadde vi og et skifte på i barnehage.


1:13
Som og gikk veldig bra, da hadde vi med da.


1:18
Gamle barnehagen var med en uke i den nye barnehagen.


1:23
Det samme gjorde de, da når de når vi har John Christian begynte på skolen og skolen hadde da en egen assistent på på han, og det var da en voksen assistent eget og en. Det er faktisk en pedagog, var vel første året, og så begynte etter det begynte vi med.


1:42
Med ordinære assistenter.


1:45
Altså, vi har vært veldig åpne med skolen og snakket med.


1:50
Allerede på på barnehagen med i på foreldremøter der og i og på skolen og er veldig er veldig positive erfaringer med å gi ja godt med informasjon.


2:06
Hmmm. Og og det har jo gjort at.


2:12
Foreldrene tar kontakt med oss i forbindelse med bursdager og i forbindelse med.


2:20
Ja vennegrupper og andre ting.


2:26
Da sønnens venner var ferdig på sfo, ble bedt PA løsning for at også han skulle kunne gå hjem etter skolen.


2:33
Dette har vært en uvurderlig ordning for guttens selvstendighet, men det har ikke alltid vært like enkelt å få skolen til å skjønne behovet for denne ordningen.


2:42
På den største overgangen. Vært?


2:47
Fall synes jeg det er nå. Det var fra fjerde til femte klasse.


2:53
Årsaken til det var jo at skolen da tilbyr en utvidet risiko.


2:59
Vi var tidlig ute på det, og.


3:02
Søkte da BPA.


3:05
I fra fra og med den høsten han skulle starte i.


3:12
I femte klasse.


3:14
Og og det var jo og veldig basert på hans eget ønske. Han hadde ikke lyst på noe å være den eneste femteklassingen på SFO.


3:26
Fordi om de hadde et eget opplegg der, så var det jo ikke med jevnaldrende. Så så det å få på plass en bpa ordning da sånn at han kunne gå hjem i på lik linje med klassekameratene, den turen til og fra skolen den er, er absolutt undervurdert hvor av hvor viktig den er for det sosiale miljøet. BPA er en i den ordningen er veldig viktig.


4:03
Tilrettelegging kan innebære alt fra fysisk tilgjengelighet og hjelpemidler, men det kan også sikre at barnet får være en del av det samme tilbudet som resten av klassen.


4:13
Jan helge forklarer hvorfor det er så viktig med god dialog i forkant når barna skal på leirskole og når nye personer får ansvaret for tilrettelegging.


4:25
Den andre store.


4:30
Hmmm tingene som vi jobbet med det var jo da leirskole. Det kom ofte inn på slutten av barneskolen, og der ønsker vi jo selvfølgelig at at han skulle delta på lik linje med de andre vi hadde tidlig dialog med.


4:49
Med lærerskolen som er som forsikret oss om at alt var tilrettelagt, og det var de hadde tenkt på det meste og.


5:01
Skolen hadde jo mer enn skoleassistent, men II.


5:07
I tillegg til skole assistenten, så sendte vi med en en av da bpa assistentene, og det var nok veldig bra fordi at leirskolen hadde ikke skjønt noe om hva tilrettelegging var for noe. De var det en naturstier med poster som de måtte opp en liten trapp og.


5:29
Hmmm. Han blir da stående igjen nede mens de andre var opp og lese posten løste det og de hadde.


5:36
Turer han ikke kunne være med på å. Det var jo da bl a assistansen som egentlig gjorde at det oppholdet ble ble reddet i hvert fall for for john Kristian sin del, og han satt igjen med en.


5:51
Hvert fall positiv bit på den på de kveldsaktivitetene og det som var utenom det pedagogiske opplegget.


5:58
Tilrettelegging og inkludering har ingenting med det fysiske.


6:04
Å gjøre det har med med helheten.


6:16
For barn som trenger assistanse finnes det ulike løsninger som skolen kan benyttes av.


6:21
Det er viktig at skolen får god informasjon om hvordan assistansen skal brukes, slik at det enkelte barn skal bli mest mulig likestilt med klassekameratene sine.


6:35
Ja John Christian har assistent med seg i taxien til og fra skolen der han hadde. Hadde han hele barneskolen litt for ungdomsskolen.


6:45
Da kjøpte kommunen preparat teamet her eller skolen da på.


6:52
PA teamet fra fra vår ordning, sånn at det var.


6:57
Bpa assistentene som følte til og fra skolen. Det var en vinn vinn for både for oss som da fikk litt gode vakter.


7:07
Skolen som slapp å som da egentlig sparte.


7:14
En del timer i tillegg til det, så fikk jo Christian da friheten til at dere kunne han velge om han ville gå hjem igjen en dag. Du kan hende om målingen se at i dag er det fint vær. Jeg har lyst til å gå hjem med kamerater, så du trenger ikke å hente meg.


7:34
Så det var jeg og en en veldig.


7:38
Positiv opplevelse det at han fikk fikk mer tid med.


7:43
Og mer naturlig tid med kamerater? Ja.


7:48
Og så har han begynte han på ungdomsskolen, for vi tilbyder de da og.


7:55
Ja at vi kunne håndtere assistansen.


8:00
I form av at de da kjøpte assistenttimer fra.


8:05
Fra bpa ordningen.


8:08
Skolen ønsker jeg ikke det, men vi var tydelig med det at det er helt greit. Men husk på at assistansen utløst av.


8:19
Har jo Christian sitt behov, så det må fungere for han, og det må ikke på noe vis.


8:28
Spørre til at han får et slags utenforskap eller ikke kan gjøre det som de andre kan.


8:38
Det dette lovte skolen oss dyrt og hellig at jeg skulle de ikke skulle ikke være noe problem.


8:45
I løpet av første halvår så hadde vi noen tilfeller.


8:50
Der.


8:53
Elleverklassen fikk fri siste time, og John Christian da ble satt ned igjen på skolen med assistent. I tillegg så så vi jo det at spesielt på litt utflukt her, og hvis de skulle noe sted, så fikk elevene lov til å gjerne bli igjen i sentrum. Eller mens jon Kristian da måtte være mer tilbake igjen til skolen.


9:19
Så da søkte vi.


9:21
Hmmm. Kommunen om samordning av tjenester?


9:26
Noe de var positive til basert på søknaden vår, så så det ble jo da en innvilget fra.


9:36
Niende klasse så er det da vis, så har han brukt PA på på skolen og det er noe som jeg vil.


9:45
Oppfordrer andre foreldre til å gjøre og bruke.


9:50
Bruker PAI en.


9:56
På som assistanse på på skolen.


10:00
Det du får til på en?


10:02
Ungdomsskole er ikke sikkert du får til med en annen det du får til på en barneskole er ikke sikkert du får til på en annen barneskole til og med i samme kommune.


10:13
Når barna blir eldre, er skolen vant til at elever er mer selvstendige.


10:17
Overgang fra ungdomsskole til videregående betyr også at dialogen flyttes fra kommunen til fylkeskommunen, og da blir informasjonsoverflod.


10:26
Viktig for barn med assistent behov.


10:36
Den neste utfordringen vår nå er jo en.


10:42
Hmmm.


10:43
Det er overgangen til videregående dialogen med fylkeskommunen. Den den er ikke til stede. De ønsker ikke å forholde seg til til noe for skoleplassen er på plass. Vi er blitt fortalt at det er og alt som oftest ordner seg, mens for vår side så er mangelen på.


11:11
Forutsigbarheter gjør at vi risikerer å miste den assistenten som har følt John Christian de siste årene.


11:22
Når du kommer opp på på ungdomsskole og på på videregående, så føler jeg at skolen apparatet de er vant med mer selvstendige elever.


11:36
Har du en historie å dele med erfaringer fra tilrettelegging på skolen? Så ta gjerne kontakt med tv.


11:43
Vi ser at mange finner gode løsninger og få tips fra andre som har vært i samme situasjon. Vi minner også om at interesseforeningen slike personer kan bidra med mye god informasjon til andre med samme diagnose.


12:01

Sist oppdatert 06.08.2024