Fysisk aktivitet i skolen
Alle elever skal delta i den fysiske aktivitetenpå skolen. Det gjelder også barn med sjeldne diagnoser. Noen trenger ikke tilrettelegging, mens andre trenger noe og noen trenger det hele tiden.

Kroppsøving
Aktivitet gir god benhelse
Kroppsøving skal stimulere til bevegelsesglede og en fysisk aktiv livsstil ut fra egne interesser og forutsetninger. Det forbedrer både psykisk helse, men også benhelsen hos disse barna.
Lærer bør ha kunnskap om diagnosen og utfordringene den gir. Start med å kartlegge elevens fysiske funksjon.
Noen diagnoser kan gi bendeformiteter og ulik benlengde. Dette kan medføre til slitasje på hofte- og kneledd som følge av feilbelastning over tid (2). Noen diagnoser kan gi feilstillinger i vektbærende ledd, påvirkning av leddbrusk og tidlig slitasjeforandringer i ledd. Dette kan påvirke fysisk funksjon og aktivitet.
Hva må lærer huske på?
Dialog med elev og foresatte
Del informasjon med andre lærere og vikarer
Planlegg tidlig hva som må legges til rette for
Avklar behov for hjelpemidler og assistanse
Forflytning/tempo/areal:
Høydeforskjeller, benker, apparater og aktiviteter med forflytninger over større arealer kan være utfordrende.
Grep/rekke fram:
Korte armer, nedsatt strekk i albueleddet og korte hender/ fingre kan gi vansker med å nå frem, gripe rundt, få godt tak om gjenstander. F.eks ved klatring, ballkast og turn.
Balanse:
Usymmetriske kroppsproporsjoner (f.eks. stort hode, korte armer og bein) kan medføre nedsatt balanse og vansker med å ta seg for og reise seg opp igjen ved fall.
Arbeidskapasitet og lungefunksjon:
Diagnoser som medfører liten brystkasse og påvirkning av lungefunksjon kan påvirke lungevolumet og gi begrenset utholdenhet (2).
Nevrologiske forhold:
Diagnoser som gir klem på nervebanene (spinal stenose) kan gi smerter i ryggen og noen kan oppleve nedsatt førlighet i armer og bein.
Svømming og bassengaktivitet
- Svømmeopplæring følger vanlige prinsipper, men krever tilpasninger for kortvokste.
- Aktiviteter i varmtvannsbasseng kan være mer hensiktsmessige.
Smerter og slitenhet:
Det vil være variasjon i smertebilde og ernerginivå ut fra aktivitetsnivå, avstander og dagsform.Operasjoner, rehabilitering etter operasjon eller skade påvirker funksjonsnivået.
Ved akutt behov for operasjon eller akutt skade, ..... samarbeid med med elev, foresatte og evt lokalt helsepersonell og fysioterapeut. Del av KRØ, vurderingsgrunnlag, deltakelse, eget initiativ osv....

Fysisk aktivitet og utedager
Det er viktig å finne aktiviteter som skaper glede og energi i hverdagen, med fokus på individuelle interesser og tilgjengelige muligheter. For barn er valg ofte basert på interesser og påvirkning fra venner eller nærmiljøet, og med litt kreativitet kan tilsynelatende utfordrende aktiviteter gjennomføres.
Sykling
- Ved endrede kroppsproporsjoner (korte armer og ben) kan vanlige sykler være vanskelig å bruke.
- Spesialsykler og EL sykler tilpasses individuelle behov og kan søkes gjennom NAV. Det finnes spesialsykler for kortvokste.
- Sparkesykkel kan være et godt alternativ for korte avstander
Ski: langrenn og alpint
- Vurder belastninger på ledd og muskler før skiaktiviteter.
- Tilpasning av utstyr er viktig, spesielt for voksne med kortvoksthet.·
- Ortopediske verksteder kan hjelpe med tilpasninger.
Ridning (leirskole)
- Stabilitet i nakke og overkropp er viktig for barn i ridning.
- Velg en smal hest for å unngå for store bevegelser i hoftene.
- Erfarne instruktører bør bistå med valg av riktig hest.
Les mer om stønad til terapiridning
Referanser
- Kunnskapsdepartementet. Læreplan I kroppsøving. 2019. (Offentlig nettside).