Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Digital helsekompetanse blant hjerneslagpasienter

Hvordan opplever hjerneslagpasienter digitale helsetjenester? En ny studie viser at pasienter har ulike digitale ferdigheter og behov, noe som understreker behovet for mer målrettet utvikling av digitale helsetjenester.

Publisert 04.11.2025
Sist oppdatert 05.11.2025

Ulik digital helsekompetanse krever tilpassede løsninger

Anne-Margrethe Linnestad, ergoterapeutspesialist og doktorgradsstipendiat, har sammen med kollegaer undersøkt digital helsekompetanse blant personer som har hatt hjerneslag.

Digitalisering av helsevesenet er en viktig strategi for å møte utfordringer som en aldrende befolkning, økende sykdomsbyrde og mangel på helsepersonell. For å lykkes, må vi forstå hvordan pasienter navigerer i digitale helsetjenester – og hvilke barrierer de møter. Digital helsekompetanse handler om evnen til å finne, forstå, bruke og kommunisere helseinformasjon via digitale kanaler.

I artikkelen identifiseres tre profiler blant hjerneslagpasienter; nybegynnere, forsiktige brukere og navigatører. Disse gruppene har ulike forutsetninger for å bruke digitale helsetjenester, og funnene viser hvor viktig det er å tilpasse tjenestene for å sikre likeverdig tilgang og meningsfull bruk.

Diagram, sektordiagram
Figur: DHL profiler blant hjerneslagspasienter, N=177. Nybegynnere: 26%, forsiktige brukere: 57%, navigatører: 17%

Kort oppsummert

Skal digitaliseringen av helsevesenet lykkes, må vi ta hensyn til pasientenes varierende digitale ferdigheter. Tilpassede løsninger er nøkkelen til å gjøre digitale helsetjenester tilgjengelige og relevante for alle.

Les hele artikkelen i Digital Health her

Artikkelen inngår i doktorgradsprosjektet til Linnestad, som er en del av NORFAST – The NORwegian study of Fatigue After Stroke. Studien representerer den digitale delen av prosjektet.