Habilitering og rehabilitering - de «hemmelige tjenestene» i helsevesenet
Med tydelig støtte fra ledelsen, klare nasjonale føringer og nok ressurser kan koordinerende enheter få bedre oversikt over tilbudene. Når informasjonen er oppdatert og lett å finne, blir det enklere å vise pasientene hvilke habiliterings- og rehabiliteringstilbud som finnes.
Debattinnlegget ble først publisert i Dagens medisin (05.12.2025) og er skrevet av Jon Ivar Sørland, Audhild Høyem, Nancy Haugan, Cathrine Nøttingnes, Inger-Lise Lie Syvertsen og Vegard Pihl Moen. Vi deler en forkortet versjon.
En nasjonal utfordring
Pasienter og helsepersonell sliter med å finne oversikt over habiliterings- og rehabiliteringstilbud i kommuner og sykehus. Mangelfull og utdatert informasjon gjør at pasienter risikerer å gå glipp av riktig hjelp, og at henvisninger sendes feil.
Tilbudene omtales ofte som «de hemmelige tjenestene», fordi det er vanskelig å finne ut hva som faktisk finnes. Nettsider er utdaterte, tilbud endres uten at det oppdateres, og mange tjenester er lite synlige.
Dette er et kjent problem på nasjonalt nivå. Både Helsedirektoratet og Riksrevisjonen peker på at kommuner og sykehus mangler oversikt over hverandres tilbud. Resultatet er dårlig informasjon til pasientene og unødvendig belastning på feil tjenestenivå.
En undersøkelse blant koordinerende enheter i sykehus viser sprikende svar: Mens mange mener de har oversikt, viser Riksrevisjonens funn at nesten alle bare har liten eller delvis kjennskap til tilbudene i kommunene. Manglende kontakt mellom nivåene forsterker problemet.
Koordinerende enheter er nøkkelen
Alle kommuner og helseforetak har koordinerende enheter som etter loven skal ha oversikt over habiliterings- og rehabiliteringstilbud. I praksis er disse enhetene ulikt organisert, ofte med ulike navn og plassering i tjenestene. Det gjør tilbudene enda vanskeligere å finne – både for pasienter og fagfolk. For å fungere etter hensikten er de koordinerende enhetene avhengige av oppdatert og synlig informasjon.
Behov for felles løsninger
I spesialisthelsetjenesten finnes allerede en felles nettløsning med standardiserte beskrivelser av behandlingstilbud. En tilsvarende løsning for kommunale habiliterings- og rehabiliteringstilbud kan gjøre det enklere å finne riktig hjelp – også når stadig flere bruker KI-baserte søk.
Veien videre
Myndighetene har bedt de regionale helseforetakene vurdere hvordan koordinerende enheter er organisert og bemannet. Skal pasienter få riktig hjelp til rett tid, må disse enhetene få tydelig ansvar, sterkere forankring i ledelsen og nok ressurser til å holde oversikten oppdatert. Bedre oversikt betyr færre feilhenvisninger, bedre samarbeid – og ikke minst: at pasientene finner tilbudene de har rett på.