Forebygging av trykk- og fuktskade

H - Hud
U - Underlag
S - Snu
K - Kontinens/fuktighet
E - Ernæring

​Hud

  • Sjekk huden morgen og kveld for endringer. Bruk gjerne mobilen din for å ta bilde av huden. En trykkskade kan starte med et rødt merke, blåmerke, hevelse eller kvise.
  • God hudpleie og personlig hygiene.
  • Smør huden med fuktighetskrem på kvelden hvis behov. Fuktighetskremen bør ikke være for fet, da den vil bli liggende som en hinne utenpå huden i stedet for å trekke inn i huden.
  • Unngå bukser/undertøy med sømmer, lommer og knapper bak.

Underlag

  • Velg riktig trykkfordelende pute og madrass i samråd med fagpersonell.
  • Sitteputer må vedlikeholdes jevnlig. Putetrekk vaskes hver uke, puten bør vaskes med såpe og vann, samt tørkes over med sprit to ganger i måneden.
  • Ved bruk av luftfylt pute eller madrass, skal lufttrykket sjekkes før bruk hver dag. Puter med oljefyll/gele skal knas opp daglig.
  • Benytt trykkfordelende sitteunderlag på dusj/toalettstol/toalett/dusjkrakk.

Tverrsnitt av trykkefordelende pute.

JAY sittepute

Snu

  • Lag deg gode daglige rutiner for stillingsendring i stol. Det anbefales å skifte stilling minst fire ganger per time. 
  • Ta med rullestolputa over i andre stoler/ sofa dersom du vil variere stillingen ved å sitte andre steder.
  • Prøv å sove på magen eller i sideleie. 30 graders sideleie gir god trykkfordeling i seng. Fordel trykket på størst mulig flate
  • Vær fysisk aktiv!

Jente som ligger i seng i 30 graders sideleie

30 graders sideleie

Kontinens/fuktighet

  • God intimhygiene.
  • Unngå bruk av kladd oppå trykkfordelende pute.
  • Vær oppmerksom på krøll på bind eller bleie.
  • Fuktig hud, for eksempel ved inkontinens, svette, feber, høy temperatur eller høy luftfuktighet, forsterker risikoen for fuktskadet hud og trykkskade.
  • Bruk undertøy med fukttransporterende egenskaper som silke/ullblanding eller bambus.

Ernæring

  • Gi kroppen «riktige byggesteiner». Proteiner, vitamin A, C og E, sink og jern er nødvendig for å opprettholde en frisk hud.
  • Spis variert og sunt. Prøv å spise 4 måltider om dagen. Drikk minst 1,5 - 2 liter væske hver dag.
  • Kutt røyken!

Matvarer fra ulike ernæringsgrupper lagt opp som et hjul

Balansert kosthold. Foto Aina Hole/Helsedirektoratet

Fant du det du lette etter?