Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.
En mann som holder en kopp

Offentlig utdanningsplan

Leger i spesialisering (LIS)

Spesialistutdanningen for leger omfatter praktisk tjeneste, teoretisk undervisning og andre læringsaktiviteter i minst seks år og seks måneder etter at autorisasjon eller lisens er tildelt.

Om utdanningsvirksomheten

Sunnaas sykehus tilbyr et utdanningsløp i legespesialiteten fysikalsk medisin og rehabilitering (FMR). Klinisk tjeneste og utdanningstilbud ved sykehuset er også relevant for andre legespesialiteter, som for eksempel allmennmedisin og nevrologi.

Om sykehuset

Sykehuset er en del av Helse Sør-Øst, som består av elleve helseforetak. Det som gjør vårt sykehus unikt, er at vi fokuserer helt og holdent på fysikalsk medisin og rehabilitering. Dette betyr at all vår faglige organisering, forskning, innovasjon, samarbeid og kompetanseutvikling er rettet mot å gi spesialiserte tjenester innen dette feltet.

Om pasienttilbudet

Sykehuset tilbyr høyspesialisert rehabilitering for pasienter med komplekse kognitive og motoriske funksjonstap etter sykdom eller skade. De største pasientgruppene inkluderer personer med ryggmargsskader, hjerneskader, eller alvorlige skader i flere kroppsregioner. I tillegg benytter mange med kroniske nevrologiske eller muskel- og skjelettsykdommer våre tjenester.

Vi har også en egen enhet for barn og unge. Et av landets ni kompetansesentre for sjeldne sykdommer (TRS), er også en del av Sunnaas sykehus.

Utdanning, Forskning og Innovasjon

På Sunnaas sykehus er utdanning, forskning og innovasjon svært viktig:

  • Vi har en egen avdeling dedikert til forskning og utdanning.
  • Vi har leger med universitetsstillinger innen fysikalsk medisin og rehabilitering ved Universitetet i Oslo.
  • Vi har også universitetsstillinger for andre helseprofesjoner.
  • Vi driver omfattende internasjonalt samarbeid.
  • Vi har ansvar for Regional koordinerende enhet (RKE) og Regional kompetansetjeneste for rehabilitering (RKR).

Mer informasjon

Her finner du mer informasjon om legenes spesialistutdanning og –godkjenning:

Fysikalsk medisin og rehabilitering er en legespesialitet hvor vi jobber med å fremme funksjon, aktivitet og deltagelse hos personer med akutte og kroniske lidelser i nervesystemet, muskel-/ skjelettsystemet, sirkulasjonssystemet, samt ved kreftsykdommer og kroniske smerter.

I rehabilitering er opplæring et sentralt element, sammen med medikamentell behandling, trening, tilpasning av hjelpemidler og tilrettelegging, både i hjemmet og på arbeidsplassen. Arbeidet organiseres i tverrfaglige team, hvor legen leder teamet og har det medisinske ansvaret.

Bredden og kompleksiteten i fagområdet stiller høye krav til medisinsk kompetanse og gode evner til samarbeid og kommunikasjon. Spesialister i fysikalsk medisin og rehabilitering har en viktig rolle i både klinisk- og forskningsvirksomhet innen fagområdet. Dette på bakgrunn av sin medisinske kompetanse, akademiske utdanning og overordnede ansvar for rehabiliteringsprosessen.

Per 2025 har sykehuset 13 utdanningsstillinger til spesialiteten fysikalsk medisin og rehabilitering (FMR) og er med dette Norges største fagmiljø for legers spesialistutdanning til FMR. Utdanningsløpet i FMR er minimum 5 år. 3.5 år kan gjennomføres på Sunnaas sykehus, 1.5 år gjennomføres på samarbeidende sykehus.

Utdanningsløp ved Sunnaas sykehus, totalt 3.5 år klinisk tjeneste. Det er fast rotasjon 15. mars og 15. september. 

Her finner du en viduell fremstilling av utdanningsplanen som er beskrevet under.

  • Ervervet hjerneskade 
    • 6 mnd klinisk tjeneste ved primæravdeling (Slag/TBI) + 6 mnd klinisk tjeneste ved oppfølgingsavdeling 
    • Læringsmål som er aktuelle: FMR 24-31, 35, 36, 38, 61, 73, 74, 76, 79, 83-88  
  • Ryggmargsskade 
    • 6 mnd klinisk tjeneste ved ryggmargsskadeavdeling (RMS/OPF) 
    • Læringsmål som er aktuelle: FMR 30, 32, 33, 34, 36, 62, 71, 73, 74, 76, 77, 79, 82, 92-99  
  • Multitraume, nevrologi, amputasjoner og brannskade 
    • 6 mnd klinisk tjeneste ved avdeling for multitraume, nevrologi og brannskade (MNB) 
    • Læringsmål som er aktuelle: FMR 40, 60, 89, 90, 91, 100, 101 
  • Funksjonsvurderinger 
    • 6-12 mnd klinisk tjeneste ved avdeling for funksjonsvurdering 
    • Læringsmål som er aktuelle: 9, 10, 36, 37, 39, 54*, 55*, 58, 67, 106 
  • Langsgående læringsmål på tvers av læringsarenaene: 1-8, 12, 13-23, 42, 56, 66, 69, 70-72, 75, 78, 82, 103, 107. Alle FKM læringsmål. 
  • Teoretiske læringsmål: FMR 102, 104, 105, 108 
  • Utenom arbeidstid: FMR 11 (spesialisterklæringer)     

Utdanningsløp utenfor Sunnaas sykehus, totalt 1.5 år klinisk tjeneste. 

  • FMR poliklinikk 
    • Minimum 6 mnd klinisk tjeneste ved FMR poliklinikk.  
    • Sykehuset har samarbeidsavtaler med OUS Ullevål, Vestre Viken Drammen eller Sykehuset Østfold Moss. Ønske om bruk av samarbeidsavtalene meldes til leder. 
    • Læringsmål som er aktuelle: FMR 43-55, 58, 110-112 
  • Tjeneste i annen spesialitet 
    • 6+6 mnd eller 12 måneder innenfor følgende spesialiteter: indremedisinske spesialiteter, revmatologi, ortopedi, nevrologi, nevrokirurgi, psykiatri, onkologi, rus- og avhengighetsmedisin og allmennmedisin 
    • Sykehuset har samarbeidsavtaler med Vestre Viken, Diakonhjemmet sykehus, Lovisenberg sykehus, Oslo universitetssykehus, Akershus universitetssykehus og Sykehuset Østfold Kalnes om 6-12 måneders tjeneste i for å oppnå kompetanse på læringsmål i annen spesialitet. Ønske om bruk av samarbeidsavtalene meldes til leder.  
    • Læringsmål som er aktuelle: FMR 81 og 109 

Det vil variere hvor LIS starter/avslutter sitt utdanningsløp. Det varierer også om LIS har sammenhengende 12 måneder tjeneste med en pasientgruppe før rotasjon til en annen pasientgruppe. Når alle de kliniske læringsmålene er oppnådd prioriteres behovet i klinikken. For LIS som ønsker å gjennomføre forskningsprosjekt, er forskningsavdelingen ved Sunnaas sykehus en aktuell læringsarena. 

Faget nevrologi omfatter somatiske sykdommer og funksjonsforstyrrelser i sentralnervesystemet, de perifere nerver og i muskulatur. En spesialist i nevrologi må ha kompetanse på diagnostikk, medisinsk behandling, habilitering og rehabilitering av pasienter med somatiske sykdommer, skader, misdannelser og funksjonsforstyrrelser i det perifere og sentrale nervesystem, samt muskelsykdommer i alle faser av sykdomsforløpet. 

Med dette som bakteppe har Akershus universitetssykehus og Sunnaas sykehus inngått en samarbeidsavtale slik at LIS NEV ved Akershus universitetssykehus kan få ett år tellende nevrologitjeneste ved Sunnaas sykehus som læringsarena, for oppnåelse av kompetanse på læringsmål NEV 12, 16,19, 31, 32, 50, 51, 53.

Om

Sunnaas sykehus har 149 senger og er organisert i én klinikk med ni avdelinger. Hver sengepostavdeling har en teamkoordinator og tilbyr høyspesialisert tverrfaglig rehabiliteringsmedisin. Teamet består av legespesialister, LIS-leger, sykepleiere, hjelpepleiere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, logopeder/pedagoger, psykologer og sosionomer.

I 2023 hadde sykehuset 3140 heldøgns utskrivelser og 9376 polikliniske konsultasjoner.

Vi har flere spesialiserte laboratorier, inkluderert:

  • klinisk fysiologisk laboratorium
  • klinisk kjemisk laboratorium
  • bevegelseslaboratorium
  • urodynamisk laboratorium
  • laboratorium for spill- og VR teknologi
  • robot treningslaboratorium

Sykehuset utfører også svelgfunksjonsundersøkelser (tverrfaglig dysfagi utredninger med bruk av videofluoroskopi og FEES) og har utstyr for konvensjonell røntgen hvor det ukentlig tas undersøkelser ved radiografer som vurderes av radiologer fra Oslo universitetssykehus. I tillegg har vi spesialiserte enheter, som spastisitetsklinikk, sårpoliklinikk, sexologer, kliniske ernæringsfysiologer, idrettspedagoger, farmasøyt, hygienesykepleier og kvalitetsrådgivere. 

Sykehuset har samarbeidsavtaler og regelmessige klinikker med eksterne spesialister som håndkirurg, nevrokirurg, ortoped, plastikkirurg, psykiater, barnelege, radiolog og urolog. Sykehuset har også samarbeidsavtaler med ortopediske verksted, hvor ett av disse har lokaler på Sunnaas sykehus og er til stede ca. 3 dager i uken.

Avdelingene i klinikk

Avdeling for oppfølging  

Avdelingen har 17 senger primært til kontroll-, vurderings- og problemløsningsopphold for pasienter med ryggmargsskade.

I nåværende organisering er det to overleger og 1.5 LIS ved avdelingen. 

Avdeling for multitraume, nevrologi og brannskade 

Avdelingen har 17 senger til primærrehabilitering ved multitraume/amputasjon, brannskade og akutte nevrologiske tilstander (f.eks. Guillain-Barré, critical illness). Kontroll- og vurderingsinnleggelser for disse pasientgruppene ligger også til denne enheten.

I nåværende organisering er det to overleger og en LIS ved avdelingen. 

Avdeling for ryggmargsskade 

Avdelingen har 16 senger til primærrehabilitering av pasienter med spinale skader/sykdommer. Til enheten hører også barne- og ungdomsenheten med fem senger. Her ligger alle barn og ungdom, uavhengig av diagnose, funksjonstap og fase i rehabiliteringen.

I nåværende organisering er det tre overleger og to LIS ved avdelingen. 

Avdeling for traumatisk hjerneskade 

Avdelingen har 16 senger til primærrehabilitering av pasienter med traumatisk hjerneskade og middels til store behov for hjelp til daglige aktiviteter (ADL), herunder pasienter med nedsatt bevissthet og pasienter i posttraumatisk forvirringstilstand.

Nasjonal behandlingstjeneste for rehabilitering ved locked-in syndrom bruker også senger i denne enheten.

I nåværende organisering er det to overleger og én LIS ved avdelingen. 

Avdeling for hjerneslag 

Avdelingen har 16 senger til primærrehabilitering av pasienter med hjerneslag med middels til store behov for hjelp til daglige aktiviteter (ADL). I både avd. for traumatisk hjerneskade og avd. for hjerneslag behandles også pasienter med ervervet hjerneskade av annen årsak, f.eks. encefalitt, anoksisk hjerneskade, hjernesvulst mm.

I nåværende organisering er det én overlege og én LIS ved avdelingen. 

Avdeling for kognitiv rehabilitering 

Avdelingen har 20 senger for pasienter med lette til moderate kognitive funksjonsnedsettelser etter ervervet hjerneskade og ingen til middels store behov for hjelp til daglige aktiviteter (ADL).

I nåværende organisering er det én overlege og én LIS ved avdelingen. 

Avdeling for oppfølging av hjerneskade 

Avdelingen har 20 senger og tilbyr en rekke rehabiliteringsprogrammer for pasienter i senere faser etter hjerneskade, både individuelt og gruppebasert. Disse inkluderer: 

  • kontrollopphold etter hjerneskade 
  • gruppeopphold med intensiv språktrening, intensiv håndtrening og intensiv balansetrening 
  • gruppeopphold for mestring av kognitive følgevirkninger 

I nåværende organisering er det to overleger og en LIS ved avdelingen. 

Avdeling for funksjonsvurdering 

Avdelingen har 20 senger og tilbyr en rekke rehabiliteringsprogrammer for pasienter i senere faser, både individuelt og gruppebasert. Disse inkluderer: 

  • individuelt opphold for pasienter med langvarige smertetilstander 
  • rehabiliteringsprogram i gruppe for pasienter med hypermobilitetstilstander 
  • vurderingsopphold ved spastisitet som påvirker funksjon, aktivitet og deltagelse, som supplement til det polikliniske tilbudet ved spastisitetsklinikken 
  • vurderingsprogrammer ved nevrologiske tilstander, som 
    • voksne med CP 
    • følgetilstand etter poliomyelitt 
  • funksjonsrettede vurderingsprogrammer som 
    • rehabiliteringspotensial 
    • arbeidsevne 
    • transportvurdering/førerkort 
  • vurderingsprogram for spise-/svelgfunksjon hvor legene deltar i gjennomføringen av videofluoroskopi-undersøkelsene  

I nåværende organisering er det tre overleger og tre LIS ved avdelingen. 

Avdeling for poliklinikk, inntak og ambulant tjeneste 

Avdelingen inkluderer en generell poliklinikk for sykehusets målgrupper og en treningspoliklinikk (Studio 99). Poliklinikkene er både lokalisert på Nesodden og Aker Helsearena. Ansvaret for inntak til sykehuset ligger også denne enheten. 

I nåværende organisering er det 2,5 overleger ved avdelingen. LIS kan ha tjeneste ved poliklinikken.

Sunnaas sykehus, inkludert kompetansesenter for sjeldne diagnoser, har per 2025 13 stillinger for leger i spesialisering (LIS) innen fysikalsk medisin og rehabilitering, og følgende spesialister i faste stillinger (antall i parentes) 

  • fysikalsk medisin og rehabilitering (FMR) (19) 
  • nevrologi (NEV) (3) 
  • anestesiologi (1) 
  • indremedisin (1) 

Legenes arbeidsoppgaver på sykehuset faller innenfor fire hovedområder: 

  1. rehabiliteringsmedisin: diagnostiske vurderinger og behandlingstiltak som krever legekompetanse, 
  2. rehabiliteringsledelse: faglig ledelse av tverrfaglig team og den individuelle pasientens rehabiliteringsprosess, prosjekter – innen fagutvikling, kvalitet, forskning, og innovasjon 
  3. faglig og/eller administrativ ledelse (per 2025): avdelingsoverlege, klinikkoverlege, fagdirektør.  
  4. Legegruppen er også representert i styret til Sunnaas sykehus (ansattrepresentant Akademikerne) og flere i legegruppen sitter som medlemmer og/eller ledere i ulike interne og eksterne råd og utvalg. 

Leger i klinikk deltar i en todelt vaktordning: 

  • Primærvaktordning (13-delt) dekkes av LIS. All primærvakt er aktiv vakt, i gjennomsnitt er det 12,9 timer vakt per uke. 
  • Bakvaktordning (16-delt) hvor 13 av 16 leger er spesialister i fysikalsk medisin og rehabilitering, de andre er spesialister i hhv. nevrologi, anestesiologi og indremedisin med flere års klinisk erfaring fra Sunnaas sykehus. 

I den enkelte LIS sin tjenesteplan fremkommer 150 timer årlig fordypning og øremerket undervisningstid inkludert gruppeveiledning (38 Power Point-basert internundervisning tirsdager kl. 12.15-13, 12 gruppeundervisninger og 4-5 gruppeveiledninger onsdager kl. 13-16). LIS avtaler tidspunkt for individuell veiledning med veileder, og leder for legene bestemmer tidspunktene for halvårige vurderingskollegium. 

Hver avdeling har et «Ny lege på avdeling»-dokument. Dette dokumentet er utarbeidet av leger som kjenner avdelingen og er ment å lette oppstartfasen som ny lege. Avdelingsoverlege er dokumenteier og den som endelig bestemmer innholdet. 

Eksempler på innhold: 

  • kontaktinformasjon 
  • faste møter/visitt og andre avdelingsspesifikke rutiner 
  • rutiner relatert til aktuelle avdelings nevrokirurgiske- og /eller ortopediske kontroller 
  • informasjon som bør inngå i journaldokumentasjon (innkomst, journalnotat, målmøte, epikrise, henvisninger etc.) 
  • de hyppigst brukte diagnosekodene og relevante læringsmål 

Dokumentet evalueres i forbindelse med hver LIS rotasjon (15. mars og 15. september).  

Det er også utarbeidet en kompetanseplan for vaktrelaterte problemstillinger og -prosedyrer. Sykehuset har som krav at denne og to opplæringsvakter skal være gjennomført før første selvstendige vakt. Sykehuset har også en kompetanseplan som alle leger skal gjennomføre i løpet av det første året de er ansatt, som blant annet gjennomgår sykehusets interne prosedyrer som er spesielt relevant for legene.  

Ny LIS vil ved oppstart få tildelt veileder, individuell plan i Kompetanseportalen og i løpet av de første to uker ha en introduksjonssamtale med  utdanningsansvarlig overlege. Det er utdanningsansvarlig lege som innkaller til dette møtet og det er utarbeidet en retningslinje for hva møtet skal inneholde og hvilke dokumenter som skal inngå. Første veiledningsmøte mellom veileder og LIS skal avholdes innen fire uker etter oppstartdato

I tillegg til sykehusets LIS utdanningsprogram, har legegruppen morgenmøter hver dag kl. 8.35-9.00 for vaktrapport og faglige tema og særfaglig møte onsdag kl. 12.15-13.00.

Sykehusets forskningsvirksomhet er organisert i Senter for forskning og utdanning. Sykehuset har fem tematiske forskningsgrupper:

  • ryggmargsskader
  • hjerneskaderehabilitering
  • bevegelse og funksjon
  • afasi og registerdata
  • sjeldne tilstander 

Det er leger med i flere av de tematiske forskningsgruppene og den forskningsinteresserte LIS er velkommen til å delta på tematiske forskningsgruppemøter. Samlet sett har sykehuset mange prosjekter og høy veilederkapasitet for LIS som ønsker å involvere seg i forskning. Årlig publiseres 60–70 fagfellevurderte vitenskapelige publikasjoner. For opplæring i læringsmål knyttet til forskning inngår undervisning i forskning og metode i sykehusets utdanningsprogram. I tillegg presenteres ulike forskningsprosjekter jevnlig i legenes morgenmøte og i andre møtefora som LIS deltar eller er velkomne til å delta i. For å innfri felles kompetansemodul (FKM) LM stilles krav om prosjektarbeid, les mer under overskriften "Prosjektarbeid". 

I 2025 hadde sykehuset to leger (én professor og én førsteamanuensis) tilknyttet det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo. Utover disse to legene er det ni andre leger med doktorgradskompetanse (seks legespesialister og tre LIS) og fire legespesialister holder på med ph.d.  

Sykehuset har flere gjesteprofessorer, hvor to av disse er leger og spesialister i rehabiliteringsmedisin (Katharina Stibrand Sunnerhagen fra Sahlgrenska Universitetssykehus, Göteborg, og Fin Biering-Sørensen fra Københavns Universitet). 

Forskningsaktiviteten og veilederkapasiteten ved sykehuset er kjennetegnet av høy tverrfaglighet. For eksempel har fysioterapigruppen flere ansatte med ph.d. eller masterkompetanse, psykologene har flere ansatte med ph.d. og det er ph.d.-kandidater innen de fleste yrkesgrupper (for eksempel logopedi, ernæringsfysiologi, ergoterapi og sosialt arbeid (sosionom)). Til enhver tid foregår det ca. 15 prosjekter med phd og/eller post doc som er administrert av Senter for forskning og innovasjon og ytterligere 15-20 prosjekter som er tilknyttet sykehuset, for eksempel der studien gjennomføres på Sunnaas, men phd-student er ansatt ved UiO eller OsloMet.  

Alle LIS kan få installert End Note og SPSS på egen PC. Alle leger har tilgang til en rekke databaser og tidsskrifter gjennom en felles avtale for Helse Sør-Øst, og gjennom samarbeid med bibliotekarene ved Universitetsbiblioteket.

Administrerende direktør har delegert myndighet til å ivareta det overordnete ansvaret for legenes utdanningsvirksomhet ved Sunnaas sykehus til fagdirektør. Ansvaret for forsvarlig og hensiktsmessig gjennomføring av utdanningen følger ellers linjeledelsen fra administrerende direktør via klinikksjef til enhetsleder for leger. Gjennom utdanningskoordinerende overlege (UKO), utdanningsansvarlig overlege (UAO) og utdanningsutvalget for LIS sikres fagmiljøet og LIS innflytelse på utformingen av utdanningstilbudet. 

Utdanningsutvalget for LIS 

Utdanningsutvalget for LIS oppnevnes og ledes av UKO. I tillegg til UKO består utdanningsutvalget av UAO, leder for legene, en legespesialist, to LIS og LIS koordinator. Utdanningsutvalget for legene koordinerer ulike aktiviteter og oppgaver relatert til legenes spesialist- og videreutdanning (strategisk kompetanseutvikling). Utdanningsutvalget er spesielt ansvarlig for organisert internundervisning tirsdag, tematid morgenmøte onsdag, gruppeundervisning onsdag og gruppeveiledning. 

Det er utarbeidet en treårig internundervisningsplan som gjør rede for alle læringsmålene i FMR og FKM for spesialiseringsperioden. Fjernundervisning i fysikalsk medisin og rehabilitering er tatt inn i internundervisningsplanen siden det anses som et godt tilbud og legegruppen ved Sunnaas sykehus ønsker å være en del av det nasjonale fagmiljøet for fysikalsk medisin og rehabilitering. Vi organiserer også en regional undervisning i FMR hvor alle utdanningsinstitusjonene i FMR i HSØ deltar.

Undervisningsplan 

Utdanningsutvalget er ansvarlig for planlegging og gjennomføring av sykehusets treårige undervisningsplan. Innholdet i denne fremkommer som læringsaktiviteter i Kompetanseportalen. Planen rulleres over tre år hvor alle temaer som er oppført skal holdes i angitt semester. Det vil være 21 uker med organisert undervisning om våren og 17 uker om høsten. 

Alle LIS blir involvert i undervisningen, og har ansvar for minst én undervisning per år som krever selvstendig forberedelse og gjennomføring. Klinikken har 20 prosent utdanningsansvarlig overlege (UAO) med spesielt ansvar for å lede og følge opp undervisningsprogrammet. LIS fra samarbeidende institusjoner deltar også i internundervisningen. Tematid onsdager i tidsrommet kl. 8.45-9.00 er fordelt på alle LIS og er hovedsakelig kasuistikk eller artikkelgjennomgang. Til gruppeundervisningen benyttes ressurspersoner blant annet fra forskningsavdelingen, Klinisk etikk-komite og enhet for kvalitet og pasientsikkerhet.  

I tillegg til undervisningsaktiviteten over, foregår det en rekke avdelingsvise, tverrfaglige og simuleringslæringsaktiviteter som legegruppen deltar i som undervisere eller tilhørere. Sykehuset har flere kompetansegrupper (afasi, førerkortvurdering, kognitiv rehabilitering, respirasjon, smerte, spastisitet) som gjennomfører regelmessige fagseminarer og det er ofte forelesninger ved besøkende (klinikere, forskere, industri) og opplæring i medisinsk-teknisk utstyr. Legene deltar også i klinisk undervisning av medisinstudenter og andre studenter i helsefaglig utdanning. 

Fordypningstid

LIS har i tjenesteplan 150 timer fordypning per år. LIS avtaler hvordan fordypningstiden skal brukes med supervisor og veileder og beskriver dette i individuell utdanningsplan. Til hjelp i planleggingen er det utarbeidet et dokument "Fordypningsdagssysler" som blant annet har kontaktinformasjon til ressurspersoner for hospitering internt og eksternt, og to dokumenter som inneholder tips til selvstudium innenfor de forskjellige læringsmålene i FMR og FKM. 

Veiledning

Sykehuset har utdannet to legespesialister via TTT-kurset i regi Helse Sør-Øst regionalt utdanningssenter. Disse gjennomfører kurs i kompetansevurdering, veiledning og supervisjon for veiledere og LIS, og har et spesielt ansvar for å ivareta, opprettholde og videreutvikle legegruppens veiledning-, supervisjon- og vurderingskompetanse. 

Enhetsleder for legene er ansvarlig for at alle LIS har veileder. Sykehusets faste ansatte spesialister i FMR ivaretar veiledning. Årlig skal det gjennomføres minimum ti individuelle veiledninger. Disse skal dokumenteres i Kompetanseportalen med et kort referat forfattet av LIS og godkjent av veileder. Utdanningsutvalget for LIS gjennomfører jevnlig internkontroll av antall registrerte veiledninger i Kompetanseportalen. Utdanningsutvalget for LIS har ansvar for å planlegge fire-fem årlige gruppeveiledninger med 6-trinnsmodellen for etisk refleksjon eller reflekterende team som metode. 

Alle LIS ansatt ved Sunnaas sykehus må delta i et kvalitetsforbedringsprosjekt for å oppnå kompetansekravene i felles kompetansemodul for kvalitet og pasientsikkerhet, kunnskapshåndtering og forskningsforståelse. 

Tematikk og omfang vil variere, men alle prosjektene skal resultere i et skriftlig sluttprodukt. Sluttproduktet kan være et fag-/prosedyredokument i kvalitetssystemet EK, prosjektrapport, abstrakt, prosjektprotokoll eller fagartikkel.



Vurderingsform for de enkelte FMR og FKM LM er angitt i aktuelle læringsmålplan i Kompetanseportalen. Godkjenning av læringsmål der kompetanse er oppnådd skjer ved signatur av veileder i Kompetanseportalen (delegert ansvar fra leder), etter anbefaling fra minst en supervisør. I tvilstilfeller skal eventuelt andre kolleger og vurderingskollegium konsulteres.  

Vurderingskollegium gjennomføres to ganger i året på slutten av hver avdelingsrotasjon. I vurderingskollegiet møter veiledere, utdanningsansvarlig overlege, utdanningskoordinerende overlege og leder. Det er utarbeidet et retningslinjedokument for vurderingskollegium.

Individuell utdanningsplan for leger i spesialisering ved Sunnaas sykehus er en plan for hvordan utdanningsløpet best kan gripes an. Av planen skal det fremgå hvilke læringsmål og læringsaktiviteter som LIS trenger å arbeide med i de kommende 6-12 måneder. Planen kan justeres i forbindelse med veiledning underveis i LIS-løpet og minst to ganger per år i forbindelse med tidspunkt for halvårlig evaluering og avdelingsrotasjon. Den individuelle utdanningsplanen skal sørge for en gjensidig forpliktelse mellom LIS, veileder og leder og være et verktøy for planlegging og oppfølging av den enkelte LIS.

I alle sykehusets kliniske avdelinger arbeider LIS under supervisjon av legespesialist. I tillegg til legespesialister bidrar også sykehusets mer erfarne LIS, nevropsykologer, kliniske voksenpsykologer, fysioterapeuter, ergoterapeuter, spesialsykepleiere (f.eks. psykiatrisk sykepleier, uroterapeut), sosionomer, ernæringsfysiologer, sexologer, idrettsterapeuter, liason-psykiater og teamkoordinatorer i supervisjonen. 

Der LIS får hovedansvar for en pasient, skal det alltid være definert hvilken overlege som har supervisjonsansvar. Alle epikriser som skrives av LIS kontrasigneres av ansvarlig overlege inntil LIS vurderes som kompetent til selvstendig signatur på aktuell avdeling. Dersom overlege ikke er legespesialist (for eksempel konstituert), er det definert hvilken overlege som har spesialistansvaret (f.eks. avdelingsoverlege eller overlege fra annen avdeling). Avdelingene har regelmessige team- og tverrfaglige møter rundt den enkelte pasient. Frem til LIS har kompetanse til å selvstendig gjennomføre møter, visitter og spesialiserte prosedyrer, deltar både overlege og LIS. 

Læringsarenaer for ferdighetstrening i møteledelse, undersøkelsesmetodikk og spesialiserte prosedyrer er ad hoc og planlagt supervisjon i klinisk praksis samt gruppeundervisning. 

LIS tildeles ved ansettelse en læringsmålplan i Kompetanseportalen. Denne spesifiserer hvilke læringsmål LIS skal oppnå for å bli spesialist, hvilke læringsaktiviteter som må gjennomføres for å oppnå kompetansen, og ved hvilken læringsarena læringsmålene kan godkjennes. Dokumentasjonen i Kompetanseportalen danner grunnlag for endelig søknad om godkjenning som spesialist. 

Den enkelte LIS sin rotasjon til ulike læringsarenaer i utdanningsløpet for spesialiteten fysikalsk medisin og rehabilitering baserer seg på den enkeltes arbeidsavtale, generell og individuell utdanningsplan og vurderinger fra vurderingskollegium. 

LIS får som hovedregel delta på nasjonale kurs. Dersom for mange (ut fra avdelingenes drift) ønsker å dra på samme kurs, må de som har kommet kortest i spesialiseringen vente til neste kurs. 

Ved klinisk tjeneste ved annet sykehus, tildeles LIS veileder på nytt tjenestested. 

Sykehusets generelle utdanningsplan og relaterte dokumenter skal revideres årlig.

For spørsmål om spesialistutdanningen ta kontakt med enhetsleder for legene eller utdanningskoordinerende overlege.

Sist oppdatert 15.05.2025