Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Barnehage, skole, utdanning, hjem, arbeid og fritid ved dysmeli

Dagligliv

Barn og voksne med dysmeli lever som alle andre og klarer seg stort sett godt i hverdagen. En del har nytte av tilrettelegging, lure teknikker og hjelpemidler. Ergo- og fysioterapeuter i kommunen kan være gode samarbeidspartnere.

Mann med armdysmeli som spiser, bilde

Foto: Shutterstock

Kort fortalt

  • Barn og voksne med dysmeli kan ha behov for tilrettelegging i dagliglivet. 
  • Noen barn kan ha behov for å tilrettelegge aktiviteter, utstyr og/eller omgivelser i barnehagen.  
  • Ved behov for tilrettelegging i skolen må dette forberedes i god tid. Vurder behov for tilrettelegging gjennom hele skoletiden. 
  • Ungdom kan ha behov for hjelp og støtte i overgang til voksenlivet. Noen kan ha nytte av yrkesveiledning. 
  • Mange tar høyere utdanning og er i fullt arbeid. Noen kan ha nytte av tilrettelegging under utdanning og i arbeidslivet.  
  • Tilrettelegging av bolig, bil og transport kan være aktuelt. 

Vanlige utfordringer 

Armdysmeli kan gi vansker med rekkevidde på grunn av kort(e) arm(er) og/eller utfordringer med grep (holde fast, løfte, bære med seg). Aktivitetene kan utføres på alternative måter og/eller tilrettelegges med hjelpemidler, som for eksempel proteser, enhåndshjelpemidler og grepshjelpemidler. 

Personer med bendysmeli kan ha nytte av tilrettelegging og hjelpemidler som for eksempel spesialsko eller proteser. Rullestol kan være aktuelt for noen, til avlastning over lengre avstander. 

Ved dysmeli i både armer og ben kan det være behov for flere spesialtilpassede hjelpemidler og omfattende tilrettelegging av omgivelsene 

I denne filmen møter du Marit, hun har dysmeli i armer og ben og har funnet mange gode løsninger i hverdagen.   

Barndom  

De fleste barn med dysmeli klarer seg bra, og likt med andre barn, i barnehage og skole (1, 2). De finner egne teknikker og løsninger, og noen bruker protese og/eller hjelpemidler (2-5). Et eksempel på dette kan du se i NRK Barne TV serien “Sånn er jeg og Sånn er det”, hvor vi møter Marius som har armdysmeli. 

Tilrettelegging i barnehagen 

Ved barnehagestart kan det være lurt å ta en runde både ute og inne i barnehagen sammen med ergoterapeut, for å se om barnet vil kunne delta på linje med de andre barna. Noen kan ha behov for assistanse eller tilpasninger av omgivelsene for å gjøre barnet mer selvstendig. 

Dersom dysmelien hindrer barnet i lek og aktivitet, kan foreldrene og de ansatte i barnehagen diskutere utfordringene med en ergoterapeut eller fysioterapeut i kommunen, eller med fagpersoner i dysmeliteamet. Fagpersonene kan se på hvordan aktiviteten utføres, gi råd om alternative måter eller vurdere om et hjelpemiddel eller en tilpasning kan løse problemet. Her finner du en oversikt over fagmiljøer for dysmeli.

Protese og andre hjelpemidler 

Hvis barnet bruker protese bør det avklares når og hvor mye protesen skal brukes i barnehagen. Det samme gjelder bruk av andre hjelpemidler som grepshjelpemidler og eventuelt rullestol. Tett samarbeid med foreldrene, kommunens fysio- og ergoterapeut, dysmeliteam og ortopedisk verksted er viktig slik at hjelpemidlene blir justert og byttet ved behov.  

Les mer om proteser og grepshjelpemidler på siden om fysisk funksjon, aktivitet og trening ved dysmeli 

Det er vanlig at barn med dysmeli prøver ut aktiviteter og hjelpemidler og velger fritidsaktiviteter etter lyst og hva de får til (1, 3).  

Åpenhet om dysmelien er viktig. Vi anbefaler at dysmelien blir forklart for de andre barna i barnehagen og til de andre foreldrene. En slik samtale bør planlegges sammen med barnet selv og foreldrene. 

Barneskolen

Skolestart  

Start planlegging i god tid slik at overgangen mellom barnehage og skole blir så smidig som mulig.   

Vurder behov for:  

  • Overføringsmøte mellom barnehage, skole og foreldrene – la eventuelt barnet være med 
  • Ta en runde på skolen for å se hvordan lokalene vil fungere for barnet, med foreldre, barnet, representanter fra skolens ledelse og ergo- og/eller fysioterapeut 
  • Informasjon til skole- og skolefritidsordning, eventuelt også til andre barn og foreldre for å unngå mer oppmerksomhet, spørsmål og kommentarer enn det barn flest opplever. 

Tilrettelegging av skolehverdagen 

Ved dysmeli kan det være aktuelt å vurdere behov for: 

  • Praktisk hjelp (for eksempel til påkledning og toalettbesøk) 
  • Tiltak for å kunne bevege seg rundt både inne og ute 
  • Tilpasninger på toalett, garderober og i dusj 
  • Tiltak for god sitte- og arbeidsstilling hvor det tilstrebes lik belastning på begge kroppssider 
  • Tilrettelegging ved skriving 
  • Håndklemmer/blyantgrep, tykke blyanter og forskjellige måter å feste bøker og ark til underlaget 
  • Datahjelpemidler når skrivemengden øker 
  • Dobbelt sett med skolebøker (for å unngå å bære tung sekk) 

Tilrettelegging i praktisk-estetiske fag  

(mat og helse, musikk, kunst og håndverk) 

  • Tilpasning på skolekjøkken, for eksempel sklisikkert underlag, redskap med vinklet skaft, tilpasninger for grep, enhåndshjelpemidler, arbeidsstilling 
  • Tilpasning i musikk, valg av instrument eller tilpasning av instrument 
  • Tilpasning av aktiviteter i kunst og håndverk: verktøy med spesielle grepstilpasninger, festeanordninger, arbeidsstilling. 

Tilrettelegging i kroppsøving 

Det kan være behov for tilrettelegging i kroppsøving. Les om tilrettelegging av kroppsøving for barn med dysmeli . 

Ungdomstiden 

Ungdomstiden kan medføre utfordringer for alle. Det er ofte stor oppmerksomhet rundt kropp og utseende og det å være mest mulig lik alle andre. Noen kan ha behov for å snakke med andre enn familie og venner i denne perioden. Helsesykepleieren på skolen kan være en slik person. Les mer på siden om  "Psykologiske forhold ved sjeldne diagnoser". 

Å møte andre med samme diagnose kan være nyttig. Norsk Dysmeliforening har samlinger og likepersoner som kan kontaktes. 

Utdanning og yrkesvalg 

Flere viktige valg gjøres allerede når man søker til videregående skole. Ungdom og unge voksne med dysmeli kan ha behov for veiledning i yrkesvalg og tilrettelegging i utdanningssituasjonen (7-12). Vi anbefaler individuell yrkesveiledning. Erfaringsvis kan tungt fysisk arbeid og yrker som har høyt krav til tempo, være vanskelig å stå i over tid. Men alle behøver ikke sitte på kontor, i en film fra TV2 møter du en ung mann som er anleggsarbeider. 

Det finnes mange muligheter for tilrettelegging i både utdanning og yrkeslivet. En studie viste at unge med dysmeli kan møte utfordringer i utdanning og yrkesvalg fordi voksne, som lærere og veiledere, så funksjonsproblemer som de unge selv ikke opplevde (7). 

Les mer om rettigheter og  muligheter i studiesituasjon 

I denne filmen laget av TRS møter du fem voksne med sjeldne diagnoser, en av dem har dysmeli. De forteller om hva som fungerer for dem i deres arbeidsliv.  

Voksenlivet 

Det er vanlig at personer med dysmeli tar høyere utdanning (7-9), er i fullt arbeid (7-10) og lever sine liv som alle andre. Flere studier viser likevel at voksne kan utvikle kroniske smerter (10-15) og uttalt trettbarhet (fatigue) (14). Mange avslutter arbeidslivet før oppnådd pensjonsalder (7-11), og årsakene til dette er ikke fullt ut kartlagt.  

Mange opplever at fysisk aktivitet, trening, tøyning og avspenning kan redusere smerter og gi mer overskudd (11,16). Noen kan ha nytte av å få hjelp til å utvikle egne mestringsstrategier, redusere tempoet i hverdagen, samt ta i bruk hjelpemidler og støtte fra andre (11). 

Noen råd 

Ved økte funksjonsproblemer, kan det være lurt vurdere behov for fysikalsk behandling og/eller rehabilitering i samarbeid med fastlegen. Selv om slike utfordringer kan føre til begrensninger i arbeidslivet, så finnes det muligheter. Les mer om rettigheter og muligheter i forbindelse med arbeid

Ulike tiltak kan være nyttig for å få bedre balanse i hverdagens aktiviteter:  

Områder som kan være aktuelle i flere livsfaser 

Her finner du informasjon om områder som kan være aktuelle for familier med barn, ungdom/ unge voksne og voksne med dysmeli. 

Fritid og fysisk aktivitet 

Det er viktig å finne fritidsaktiviteter en trives med. For noen er bruk av aktivitetshjelpemidler en god mulighet for å være fysisk aktiv. Les mer om aktivitetshjelpemidler  

Hjelpemidler 

Noen vil kunne ha behov for ulike typer hjelpemidler i hverdagen, for eksempel til bevegelse eller for å mestre aktiviteter. Hjelpemidler kan søkes på varig utlån fra hjelpemiddelsentralen.  

Varmehjelpemidler som såler og hansker med varmetråder kan være aktuelt for noen fordi nedsatt blodsirkulasjon kan føre til at man fryser lett på dysmeliarmen eller benet 

Les mer om hjelpemidler.

Du finner også mange gode tips om tilrettelegging og hjelpemidler for personer med dysmeli på disse sidene 

Transport og bil  

Noen har behov for tilpasning for å kunne kjøre bil og gjennomgå kjøreopplæring. Det anbefales å vurdere i god tid før øvelseskjøring om det er behov for protese, grepsforbedring eller tilpasning av kjøretøyet for at ungdommen skal oppfylle førerkortforskriftens helsekrav.  

NAV har tilskuddsordninger for kjøreopplæring og anskaffelse av bil. Man kan få tilskudd til å tilpasse bil uavhengig av om man har fått tilskudd til kjøp av bil fra NAV. 

Her finner du mer informasjon om helsekrav til førerkort, stønad til kjøreopplæring, bil og tilrettelegging.

Tilrettelegging av bolig 

Noen trenger å tilrettelegge boligen. På TRS sin nettside om Hjelpemidler, tilrettelegging og bolig, finner du mer informasjon om hvordan det kan løses praktisk og hvor du kan søke om støtte. 

TRS har laget en side med tips og ideer til tilrettelegging av bolig og bil for personer med sjeldne diagnoser 

  1. Michielsen A, Van Wijk I, Ketelaar M. Participation and quality of life in children and adolescents with congenital limb deficiencies: A narrative review. Prosthet Orthot Int. 2010;34(4):351-61. (Oversiktsartikkel) 
  2. Johansen H, Dammann B, Andersen LØ, Andresen IL. Children with congenital limb deficiency in Norway: issues related to school life and health-related quality of life. A cross-sectional study. Disabil Rehabil. 2016;38(18):1803-10. (Enkeltstudie). 
  3. de Jong IG, Reinders-Messelink HA, Tates K, Janssen WG, Poelma MJ, van Wijk I, et al. Activity and participation of children and adolescents with unilateral congenital below elbow deficiency: An online focus group study. Journal of rehabilitation medicine. 2012;44(10):885-92. (Enkeltstudie). 
  4. Vasluian E, van Wijk I, Dijkstra PU, Reinders-Messelink HA, van der Sluis CK. Adaptive devices in young people with upper limb reduction deficiencies: Use and satisfaction. Journal of rehabilitation medicine : official journal of the UEMS European Board of Physical and Rehabilitation Medicine. 2015;47(4):346-55. (Enkeltstudie). 
  5. Sletten, I N, Klungsøyr, K, Garrat, A, Jokihaara, J. Patient-reported function, quality of life and prosthesis wear in adults born with one hand: a national cohort study - Ida Neergård Sletten, Kari Klungsøyr, Andrew Garratt, Jarkko Jokihaara, 2024  The Journal of Hand Surgery (European volume) Volume 49, Issue 9, https://doi.org/10.1177/17531934231222017 (Enkeltstudie) 
  6. Johansen H, Østlie K, Andersen LØ, Rand-Hendriksen S. Adults with congenital limb deficiency in Norway: demographic and clinical features, pain and the use of health care and welfare services. A cross-sectional study. Disabil Rehabil. 2015;37(22):2076-82. (Enkeltstudie). 
  7. Lankhorst IM, Baars ECT, van Wijk I, Janssen WGM, Poelma MJ, m.fl. Living with transversal upper limb reduction deficiency: limitations experienced by young adults during their transition to adulthood. Disabil Rehabil 2017;2017:39(6), 1623-1630. (Enkeltstudie). 
  8. Sjöberg L, Nilsagård Y, Fredriksson C. Life situation of adults with congenital limb reduction deficiency in Sweden. Disability and rehabilitation. 2014;36(18):1562-71. (Enkeltstudie). 
  9. Johansen H, Bathen T, Andersen LØ, et al. Education and work participation among adults with congenital unilateral upper limb deficiency in Norway: A cross-sectional study. PLoS ONE 2018; 13(12): e0207846. (Enkeltstudie). 
  10. Postema SG, Bongers RM, Brouwers MA, et al. Upper Limb Absence: Predictors of Work Participation and Work Productivity. Arch Phys Med Rehabil 2016; 97, 892-99. (Enkeltstudie). 
  11. Johansen H, Andresen I-L, Thorsen K. Mestring av funksjonstap og smerter hos kvinner med en-arms dysmeli. Ergoterapeuten. 2014;57(5):36-42. (Enkeltstudie).  
  12. Koenis, MJJ, Dijkstra, PU, Postema, SG, Janssen, WM, Brouwers, MAH, van der Sluis, CK. Full article: Musculoskeletal complaints and disability in a group of young adults with major congenital upper limb differences in The Netherlands  Disability and rehabilitation, Volum 46 2024, Pages 4448-4457 (Enkeltstudie) 
  13. Postema SG, Bongers RM, Brouwers MA, Burger H, Norling-Hermansson LM, Reneman MF, Dijkstra PU, van der Sluis CK. Musculoskeletal Complaints in Transverse Upper Limb Reduction Deficiency and Amputation in The Netherlands: Prevalence, Predictors, and Effect on Health. Arch Phys Med Rehabil. 2016;97(7):1137-1145. (Enkeltstudie). 
  14. Johansen H, Bathen T, Andersen LØ, Rand-Hendriksen S, Østlie K. Chronic pain and fatigue in adults with congenital unilateral upper limb deficiency in Norway. A cross-sectional study. PLoS One. 2018;13(1):e0190567. (Enkeltstudie). 
  15. Burger, Vidmar G. A survey of overuse problems in patients with acquired or congenital upper limb deficiency. Prosthetics and Orthotics International 2016; 40(4):497-502. (Enkeltstudie). 
  16. Thorsen K, Grut L, Myrvang VH. Sjelden og vanlig. Livsberetninger, livsløp og aldring med sjeldne diagnoser Tønsberg: Forlaget Aldring og helse. 2011. (Enkeltstudie, bok). 

Kunnskapsgrunnlaget for nettinformasjonen TRS lager er innhentet både fra forskning og erfaringer i møte med personer med diagnosen, deres pårørende og fagpersoner. Når vi benytter forskningsbasert kunnskap som kilder angis hva slags studie det er i parentes bak referansen. Vi mener det er viktig at leseren vet om kunnskapen er hentet fra retningslinjer, systematiske oversikter eller enkeltstudier. 

Les mer om kunnskapsarbeidet på TRS 

 

Sist oppdatert 17.06.2025