Nå heter vi Sjeldensenteret, enhet Sunnaas!
TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser har byttet navn!
Nå heter vi Nasjonalt senter for sjeldne diagnoser, enhet Sunnaas. Eller litt kortere Sjeldensenteret, enhet Sunnaas.
En doktorgradsavhandling om sjeldne funksjonshemminger og kroppsøvingsfaget
Denne studien har som mål å bidra til økt kunnskap om hvordan Stortingets ambisiøse politiske prosjekt om en inkluderende skole blir fulgt opp i praksis. Søkelyset rettes spesielt mot hva det vil si å tilby barn og unge et inkluderende kroppsøvingsfag.
Type studie: Doktorgradsarbeid
Ansvarlig: Ellen Berg Svendby
Finansiert av: Norges Idrettshøgskole og TRS
Avsluttet 2013
Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget kroppsøving. Studien viser at det er et gap mellom retorikken om en inkluderende skole og det barna erfarer i praksis i kroppsøvingsfaget.
Måten kroppsøvingsfaget praktiseres på begrenser mulighetene for å skape et inkluderende læringsmiljø. Det blir spesielt fremtredende ved at praksiser i faget vektlegger tradisjonelle idretter med bestemte prestasjonsformer og bevegelsesløsninger. Det medfører at en bestemt type evne, bestemte ferdigheter og visse type kropper verdsettes mens andre marginaliseres og ekskluderes. Mange av barna og de unge strever derfor med 'å passe inn', og opplever at de må 'pendle' mellom det å være innenfor og utenfor opplæringstilbudet og klassefellesskapet. Studien viser også at barn og foreldres kompetanse er en uutnyttet ressurs, og at ulikhet i forutsetninger anses som et 'problem' fremfor en berikelse.
Studien synligjør følgende faktorer som er spesielt avgjørende for å utvikle et mer inkluderende kroppsøvingsfag. Det handler om å:
TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser har byttet navn!
Nå heter vi Nasjonalt senter for sjeldne diagnoser, enhet Sunnaas. Eller litt kortere Sjeldensenteret, enhet Sunnaas.