Komiteen består av representanter fra sykehusets ulike faggrupper og seksjoner, samt sykehusprest og brukerrepresentant.
Nasjonalt mandat
Klinisk etikk-komité - KEK skal
- øke den kliniske bevisstheten og kompetansen blant sykehusets personell når det gjelder verdispørsmål knyttet til pasientbehandling. Dette vil innebære å kunne identifisere, analysere og avklare etiske problemer og dilemmaer
- gi råd og/eller bidra til beslutningsstøtte i kliniske enkeltsaker der det er etiske dilemmaer
- bidra til økt forståelse av forholdet mellom klinisk-etiske problemstillinger og spørsmål knyttet til ressursbruk og prioriteringer i helseforetakene
- bidra til at pasienter og pårørende blir godt ivaretatt i møte med spesialisthelsetjenesten
- stimulere til systematisk etisk refleksjon og bistå i drøfting av konkrete etiske utordringer før og/eller etter at beslutninger tas
- på forespørsel gi råd om hvordan konkrete etiske problemer kan løses
- være åpen og ikke-diskriminerende i livssynsspørsmål
- bidra til virksomhetens kvalitetsarbeid
(Utdrag fra Nasjonalt mandat for kliniske etikkomiteer i helseforetak, HOD )
Hvilke saker behandler KEK
KEK tar imot saker relatert til
- enkeltpasienter som det er av betydning å løfte for vanskelige etiske valg og avgjørelser (prospektivt)
- enkeltpasienter hvor det har vært vanskelige etiske dilemmaer i tidligere behandlingsforløp (retrospektivt)
- generelle saker som angår flere pasienter eller prinsipielle problemstillinger (f.eks. prioritering, taushetsplikt, autonomi m.m)
Kontakt KEK
Sykehusets ansatte, pasienter, pårørende og brukerorganisasjoner kan fremme saker for klinisk etikk-komité.
- Det er ønskelig at saker som omhandler klinisk etiske utfordringer løses der de oppstår, med de som er involvert. Når det er behov for å involvere klinisk etikk-komité, rettes henvendelse muntlig eller skriftlig til leder av komitéen.
- Saker behandles konfidensielt om det er ønsket.
- Medlemmene av klinisk etikk-komité har taushetsplikt.
- Send henvisningsskjema til leder og sekretær Katrine.Bratane@sunnaas.no i KEK.
Saksbehandling
Behandling av saker skal som hovedregel skje med basis i anonymiserte pasientopplysninger. Ved fravikelse fra hovedregelen om anonymisering, må det innhentes samtykke fra pasienten, før det fremlegges for KEK.
(jf. Helsepersonelloven § 22)
Medlemmene i KEK har taushetsplikt om personidentifiserende opplysninger, eller helseopplysninger, som de får adgang eller kjennskap til som medlem av komitéen.
Den som melder inn saken kan bli bedt om delta i møte der saken skal behandles.
Referater som gjelder enkeltsaker arkiveres i sykehusets sak-/arkivsystem. Eventuelt vurderer behandlingsansvarlig om noe skal dokumenteres i pasientens journal.
Senter for medisinsk etikk ved universitet i Oslo har utviklet en seks-trinns modell, SME-modellen, for å løse etiske problem. Denne modellen jobber også KEK på Sunnaas sykehus etter:
- Hva er de(t) etiske problem(et)?
- Hva er fakta i saken?
- Hvem er berørte parter og hva er deres syn?
- Hvilke verdier aktualiseres?
- Hvilke lover og retningslinjer aktualiseres?
- Hvilke handlingsalternativ finnes?
Medlemmer
- Angelina Sergeeva, overlege; leder (permisjon til mai 2023)
- Kristine Marie M. Vege, overlege; nestleder
- Katrine Bråtane, sykehusprest; sekretær
- Sadia Jabeen Iqbal, brukerrepresentant
- Linn Marie Dejgaard, sykepleier
- Anne-Marie Østgård, personvernombud
- Mona Strøm, overlege
- Martin Matre, psykolog
- Victoria Nestaas Vogt, ergoterapeut
- Elin Håkonsen, sykepleier/teamkordinator