Anbefalt trening for barn og unge med osteogenesis imperfecta

​Osteogenesis Imperfecta (OI) er en arvelig bindevevstilstand. De som har OI har for lite eller en feil i oppbygningen av proteinet kollagen type 1. Dette har spesielt stor betydning for oppbygningen av skjelettet. Personer med OI kjennetegnes som gruppe ved at de har skjørt skjelett, overtøyelige ledd, blå bindehinner i øynene, tannbensavvik, hørselstap og kortvoksthet. I tillegg er også muskler og sener påvirket. Symptomene forekommer i forskjellige kombinasjoner og i varierende grad.

OI kan ikke helbredes, men mange har god hjelp av ortopedisk og medisinsk behandling. Fysioterapi og fysisk aktivitet er også av stor betydning for å styrke muskulaturen og skjelettet. Det anbefales generelt at personer med OI har en aktiv livsstil, og at man velger aktiviteter som ikke innebærer unødvendig risiko.

Redusert fysisk kapasitet (aerob kapasitet og styrke) er beskrevet ved OI (2,3,5). Årsaken til dette er antagelig en kombinasjon av inaktivitet i bruddperioder og redusert aktivitet i perioder uten brudd (muligens på grunn av engstelse). Det kan dessuten se ut til at muskulaturen kan være påvirket av bindevevsfeilen (2,3,5). Det anbefales derfor at de som skal gi råd om aktivitet og trening, kjenner til de spesifikke vevsendringene når det gjelder OI.

Trening

Det finnes ingen universellutformede treningsprogrammer for barn og unge med OI. Nøye klinisk vurdering og gode fysiske tester bør ligge til grunn for vurdering av treningens intensitet. Det er viktig å justere for eventuell økt trettbarhet, sen restitusjon og langsommere tilpasning til treningen. Det anbefales generelt å bruke prinsippene i F.I.T.T- rammeverket: Frekvens, Intensitet, Tid, Type aktivitet.

Utholdenhetstrening

  • Minimum 2 ganger per uke (F)
  • Over 66 % av maks puls (I) (man kan bruke teoretisk makspuls, som er 220 minus alder, som et alternativ til makspuls målt med utholdenhetstest)
  • 20-60 min (T)
  • Aktiviteter hvor barnet bruker store muskelgrupper (T)

Styrketrening

Det er holdepunkter for at muskelstyrke bedrer bentettheten, reduserer skaderisiko og minsker falltendens. Styrketrening er derfor svært viktig for denne gruppen. I tillegg er det kjent at god styrke øker aktivitetsnivået i hverdagen og påvirker helsen generelt (4).

Styrketrening for barn og unge med OI skal utføres uten vekter (eventuelt kun med vekter < 1 kg) (2,3). Ved styrketrening er det viktig å lære seg gode teknikker og utgangsstillinger (Obs! Bøyde rørknokler og rygg *) med forsiktig progresjon. Det er viktig å fokusere på god stabilitet og trening av alle kroppens ledd.

  • 0-6 år: Grunnleggende motoriske ferdigheter med øvelser og aktiviteter som øker styrken
  • 6-9 år: Motorikk med øvelser og leker som stiller krav til styrke. Introdusere styrketrening
  • 9-12 år: Lære å trene styrke. Øvelser som barnet mestrer kan belastes med en motstandskraft på 65-75 % av 1 RM (15-10 RM) RM =repetisjon maksimum. I praksis betyr dette at barnet skal kunne løfte kroppsdelen mot tyngdekraften 10-15 ganger før det blir aktuelt med vekter
  • 12-16 år: Fokus på teknikk og tilpasninger i forhold til kroppens størrelse. Fra generell trening til mer idrettsspesifikk styrketrening.
  • 16-19 år: Mer fokus på maksimal styrketrening (4)

Styrke- eller motstandstrening for barn og ungdom generelt (egnet for de med mild OI)


  • 1-3 ganger i uka (F)
  • 60-80 % av 1 RM (I)(økende med alder, se ovenfor)
  • 8-20 repetisjoner i 1-3 sett med 1-3 min hvile mellom hvert sett (T) (1,4)


Det er viktig å gi tid til restitusjon, ikke trene styrke daglig og følge de forsiktighetsreglene som gjelder ved styrketrening hos barn generelt. Disse er beskrevet i boken Pediatric Exercise Medicine Bar-Or (1).

Retningslinjer for motstandstrening (laget for "ikke-eksperter"):

  • Sjekk fysiske og medisinske faremomenter
  • Ha tilsyn dersom det brukes frie vekter eller maskiner
  • Sjekk at utstyret er i orden før bruk
  • Sjekk at øvelsene gjøres rikitg 
  • Varm opp med generelle øvelser og tøyninger
  • Begynn med kroppen som motstand før bruk av frie vekter
  • Intensitet bør være individuelt tilpasset 
  • Tren alle store muskelgrupper, både bøy- og strekkfunksjon i ledd.
  • Tren muskelen gjennom hele bevegelsen (bevegelsesbanen)
  • Ha en hviledag etter treningsdagen 
  • Ved bruk av frie vekter (eller maskiner) økes det gradvis slik: Først har man lettere vekter og mange repetisjoner i 2-3 sett, dette økes til mer motstand, færre repetisjoner og 3-4 sett
  • Ro ned med tøyning av de store muskelgruppene og ledd
  • Dersom en får (sterke) vedvarende smerter bør en søke råd


Oversatt fra Bar-Or&Rowland (1) (s. 54)

* Ved OI må en ta hensyn til ryggen og bøyde rørknokler, og være spesielt forsiktig med utgangsstillingen! Dersom barnet har bøyde rørknokler bør vektene ikke plasseres nedenfor buen i forhold til leddet. Dette kan være nok til å forårsake et brudd.

Forsiktighetsregler for barn med OI

  • Vær forsiktig med (eventuelt unngå) deltagelse i kontaktidretter
  • Vær forsiktig med deltagelse i idretter som innbærer uventede rotasjonsmomenter
  • Bør ikke delta i noen former for høyintensiv intervalltrening (3)


Litteratur:

1. Bar-Or,O. Rowland,T,W. (2004) Pediatric Exercise Medicine. USA 

2. Brussel, van M. m fl (2007) Physical training in children with osteogenesis Imperfecta. J pediatrics(12)

3. Brussel, van M. m fl(2011) The Utrecht Approach to Exercise in Chronic Childhood Conditions: The decade in Review. Pediatric Physical Therapy 23:2-14 

4. Enqvist J. (2010) Styrketräning. Från lek till elitidrott. SISU idrottsböcker. 

5. Takken T. et al (2004) Cardiopulmanary fitness and muscle strength in patients with Osteogenesis imperfecta type I J Pediatrics 152:111-116