Den internasjonale ryggmargsbrokkdagen

25. oktober markeres Den internasjonale ryggmargsbrokkdagen. TRS vil benytte anledningen til å minne om at folat som kosttilskudd før og under graviditet bidrar at færre barn blir født med diagnosen.

Nyfødt med ryggamargsbrokk
 

​Folat forebygger ryggmargsbrokk

I Norge er det slik at bare 23 % av gravide kvinner har tatt folattilskudd i henhold til nasjonale anbefalinger. For kvinner med ikke-vestlig bakgrunn er tallene enda lavere.

Ryggmargsbrokk og andre utviklingsfeil i sentralnervesystemet (nevralrørsdefekter) oppstår helt tidlig i svangerskapet. Riktig inntak av folat reduserer risikoen betraktelig.

Det anbefales at de fleste kvinner som planlegger å bli gravide, tar et daglig folattilskudd på 0,4 mg fra en måned før befruktning til tre måneder ut i graviditeten. Resten av svangerskapet anbefales man å fortsette med et tilskudd på 0,2 mg folat daglig for å forebygge anemi.

Noen trenger mer folat

Noen svangerskap innebærer høyere risiko for nevralrørsdefekter. Dette gjelder blant annet hos kvinner som selv har ryggmargsbrokk, de som tidligere har fått barn med tilstanden eller der noen i nær familie har ryggmargsbrokk eller annen nevralrørsdefekt. Det samme gjelder for dem som tar medisiner for epilepsi. Disse kvinnene anbefales en daglig dose på 4 mg, altså ti ganger vanlig dose. Fastlegen kan skrive resept.

I noen land utenfor Europa tilsettes folat i mel for å sikre at de som er gravide får tilstrekkelig.

Hva er folat?

Folat er et B-vitamin. Det finnes naturlig i blant annet i rå, dypgrønne grønnsaker, som brokkoli og spinat. Folat finnes også i kjøtt, lever, egg, grovt brød og andre kornvarer, tørre bønner og sitrusfrukter. Andre navn på folat er folsyre, folinsyre og folacin.

Du kan lese mer om den internasjonale ryggmargsbrokkdagen her