Boken, som er en antologi, tar opp spørsmål som:
- Hva er bakgrunnen for at samarbeid med, og medvirkning av brukere av forskningen, har kommet så tydelig på dagsorden?
- Hvem defineres som brukere, og hva ligger i medvirknings- og samproduksjonsbegrepet?
- Hvilke muligheter, utfordringer og dilemmaer reiser krav om brukermedvirkning eller samproduksjon i forskning?
- Innebærer samproduksjon av kunnskap at forskningen blir bedre og mer relevant?
Ellen Berg Svendby er spesialpedagog på TRS, og førsteamanuensis II ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hun er sammen med Ingvil Øien og Elisabeth Willumsen forfatter av Kapittel 10: Involvering av barn i samproduksjon i forskning – metodologiske og etiske aspekter
Boken lanseres på et seminar på OsloMet 29.08.19. På seminaret bidrar også to fra Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser i programmet: Rebecca Tvedt Skarberg (rådgiver brukermedvirkning) og Kjersti Vardeberg (senterleder TRS)
Les mer om seminaret