Barn som medskapere av kunnskap i forskning

(arbeidstittel)

​Prosjekttype:

Kapittel i en vitenskapelig antologi/bok om Samproduksjon i forskning

Status:

Pågående, oppstartet 2017

Ansvarlig:

Ellen Berg Svendby, TRS 

Samarbeidspartnere:           

Redaktører for boka: Prof. Inger Marie Lid (HIOA), Prof. Ole Petter Askheim (Høgskolen i Lillehammer) og Prof. Sigrid Østensjø (HIOA)

Medforfattere på kapitlet: Ingvil Øien, Førstelektor, Høgskolen i Oslo og Akershus, Elisabeth Willumsen, Professor, PhD, Universitetet i Stavanger og Høgskolen i Molde

Formål og hvilken nytte har dette for brukerne av TRS?:

Formålet med boka er fra et kritisk perspektiv å belyse ulike aspekter av samproduksjon i forskning. Kapitlet om barn som medskapere av kunnskap retter søkelyset mot de metodiske og normative antagelsene som ligger til grunn for å involvere barn i forskning. Formålet med kapitlet er å bidra med økt kunnskap og refleksjon om barns bidrag i kunnskapsproduksjon, og har til hensikt å belyse barns rolle som medskapere sett i lys av forståelser av barn som forskere/medforskere

Kapitlet og boka som helhet vil være nyttig for videre diskusjoner og utforming av samproduksjon i forskning på TRS. 

Bakgrunn:

Antologien har sitt utspring i økt fokus på og krav om brukermedvirkning i forskning. Spesielt er tematikken blitt aktualisert gjennom kravet om brukermedvirkning for å få forskningsmidler fra helseforetak og forskningsråd. Det finnes lite dokumentert forskning som belyser verdien og kompleksiteten av samproduksjon i forskning.

Metode og målgruppe:

Boka som helhet har sitt utspring vitenskapelig i et kritisk perspektiv, og kapitlet om barn som medskapere av kunnskap baseres på to kvalitative studier. Den ene studien omhandler barns deltagelse i hverdagsliv, og det andre dreier seg om egen studie om inkludering i kroppsøving.

Målgruppe for boka er forskningsfeltet helse, sosial, velferd, pedagogikk, master/PhD, samt de som medvirker og deltar i samproduksjon i forskning.

Resultater:

Boka (antologien/artikkelsamlingen) publiseres av Universitetsforlaget, Open Access