Vurdering av VR-dataspill som fremmer bevegelse hos slagrammede

Mange mennesker som er rammet av slag har ofte vansker for å bevege en arm eller hånd. Bruk av dataspill kan gi effektiv trening og være et supplement til andre treningsmetoder.

 

Mange slagrammede får ofte en bedring av arm-/håndfunksjon ved intensiv trening. Armbevegelser trengs ofte å bli repetert 2500 ganger for at en person skal nå optimal bedring (Birkenmeier et al, 2010). Bruk av dataspill kan gi effektiv trening og være et godt og variert supplement til andre treningsmetoder.

Det finnes to typer av rimelige spillkonsoller som enkelt kan kjøpes kommersielt og som kan integreres i rehabiliteringsprogrammet:

  • Kontrollbaserte systemer (Nintendo, Wii, Playstation Move)
  • Kamera-"tracking" og bevegelsessensorer (Microsoft Kinect)

For å kunne bruke de ulike systemene best mulig er det nødvendig at terapeuter og mennesker med slag evaluerer de ulike dataspillene for å se hvilke spill som best passer deres behov og utfall/skade. (Anderson, Woodbury, Philips og Gauthier 2015)

Oversikt over systemer og dataspill

Anderson et al. 2015, har utviklet en guide for helsepersonell  og slagrammede som gir eksempler på systemer og dataspill som kan være nyttige for å trene hånd-/armfunksjon.

Oversikten de har utarbeidet gir eksempler på hvordan spill kan brukes i rehabilitering. En tabell  sammenligner de ulike spillene Wii Sports, Wii Fit, Just Dance, Zumba Fitness, Wii Ware Arcade games, Kinect Sports Bowling, Kinect Sports Boxing, Kinect Sports Table Tennis, Kinect Adventures og Child of Eden.

Spillene er analysert i forhold til:

  • Beskrivelse av spillet
  • Hvilken kroppsdel det gjelder (arm, bilateral bruk av armer, en eller begge armer, hele kroppen)
  • Hastighet og vanskelighetsgrad av dataspillet
  • Hvilke bevegelsesmål som adresseres
  • Funksjonskrav for å kunne kontrollere spillet

Oversikten er publisert Archives of Physical Medicine and Rehabilitation 2015; 96: 973-6.

Referanser

Kelly R. Anderson; Michelle L. Woodbury, Kala Phillips, Lynne V. Gauthier. Information/Education Page:  Virtual Reality Video Games to Promote Movement Recovery in Stroke Rehabilitation: A Guide for Clinicians. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation 2015; 96: 973-6.

Birkenmeier RL, Prager EM, Lang CE. Translating animal doses of task-spesific training to people with chronic stroke in 1-hour therapy sessions: a proof-of-concept study. Neurorehabilitation Neural Repair 2010;24: 620-35.