Kort beskrivelse av vårt seminar
Hvordan kan vi styrke helsekompetansen i befolkningen? Helsepedagogisk kompetanse er en forutsetning for å styrke pasienter og brukeres helsekompetanse. Kunnskapsbasert praksis viser til følgende helsepedagogiske kompetanseområder; gruppeledelse, sykdom og diagnose, kommunikasjon, mestring og mestringsstrategier, pedagogikk, personlige egenskaper og holdninger, samt brukermedvirkning.
Seminaret vil handle om kommunikasjon og pedagogiske metoder som er anvendelige innen rehabilitering. Det inkluderer individuell og gruppebasert tilnærming, hvordan jobbe med mestring og mestringsstrategier, å ha pasienten i sentrum.
Dagen vil ha en praktisk tilnærming og vise ulike metoder og arbeidsformer som kan brukes individuelt og i grupper.
Målgruppe
Fagpersoner i klinisk arbeid, brukerrepresentanter og ledere
Mål
Mål med seminaret er å styrke og videreutvikle deltakernes kompetanse innen helsekommunikasjon og helsepedagogikk. Dagen skal bidra til at deltakerne opplever trygghet i å legge til rette for læring, mestring og økt helsekompetanse, både individuelt og i grupper.
Kunnskapsmål
Kursdeltakerne har kunnskap om
- gruppen som arena for læring, mestring og rehabilitering
- mestringsprosesser og -strategier
- brukermedvirkning
Ferdighetsmål
Kursdeltakerne kan legge til rette for læring, mestring og økt helsekompetanse innen rehabiliteringsfeltet
Holdningsmål
Kursdeltakerne er bevisst brukernes erfaringer og ressurser i egen behandling er bevisst egen kommunikasjonsstil i møte med brukere og pårørende.
Om kurslederne
Seminaret ledes av Hilde Blindheim Børve og Anita Røyneberg Alvheim, spesialrådgivere ved Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse, NK LMH.
Hilde har lang erfaring fra individuelle og gruppebaserte lærings- og mestringstilbud i spesialisthelsetjenesten. Hun har òg utviklet og arrangert kurs i helsepedagogikk i en årrekke, samt ledet et nasjonalt kurslederkurs-prosjekt i helsepedagogikk.
Anita har erfaring fra kommunale gruppetilbud innen frisklivsarbeid og er i dag prosjektleder for et digitalt kurs i helsepedagogikk.
Program
Varighet 11:00–16:00, med innlagte pauser og lunsj.
11:00-12:00 Helsepedagogikk og helsekompetanse - hva er sammenhengen?
- Individuelle og gruppebaserte metoder for å øke pasientenes helsekompetanse
12:00-13:00 Mestring og mestringsstrategier
- Hvordan jobbe med mestring i praksis?
13:00-14:00 Lunsj
14:00-15:00 Pasienten i sentrum
- Hvordan kan brukere og pasienters erfaringer gjøre rehabiliteringen mer treffsikker?
15:00-16:00 Helsepedagogikk og helsekompetanse i rehabiliteringsfeltet
- hvilket handlingsrom har vi?
- erfaringsutveksling og dialog